Lugedes tema värsket raamatut «Toome tuled», meenus mulle millegipärast üks vanasõna, mis ütleb, et elatanud inimene pole kunagi üksik, sest tal on seltsiks palju mälestusi. Selle tõdemuse mõneti melanhoolne sisu pakub ilmselt lootust ja lohutust igaühele, kes tegemas parasjagu oma noorusele üha härdamaks ja krampuvamaks muutuvaid lahkumiskallistusi.
1973. aastal sündinud Lauri Sommer pole teab mis elatanud – vanuse poolest alles pooleldi poisike, esimese suure juubelini minna veel terve aastaring. Tean omast käest, et see on enamiku jaoks ebamäärane üleminekuiga, mida silmas pidades laulis kord kelmika kujundi toel Jethro Tull: «too old to rock and roll, but too young to die». Ning ilma igasuguse kelmikuse ja kujundita ka meie oma Metro Luminal: «eluks on hilja, surmaks veel vara».
Aga mis jääb otsiva ja tundliku vaimu jaoks eheda elu – kogu selle roki ja rolli ning tormi ja tungi – ning surma vahele? Mis täidab vanaduspäevi ja nende vastumeelset ootust? Kas toitumine sellest, mida portugali poeet Fernando Pessoa nimetas «mineviku näljaleivaks»? Ei tea, vist küll. Ja õnnelikud on need, kel on, mida mõnuga mäletada ja meenutada.
Mingi (tõenäoliselt ajast ja arust) psühholoogiateooria kohaselt võib inimese emotsionaalset suhet möödunuga kasutada praktilise kriteeriumina tema «hingelise» vanuse määramisel. Ja seda üsna konkreetsel kirvemeetodil: inimene – kui ta pole just ajaloolane – on jäänud hingelt vanaks, kui mõtleb minevikule rohkem kui olevikule või tulevikule; kui kõik, mis on tema jaoks tõeliselt ilus, tähenduslik ja kõneväärne, pärineb mitte unistustest või vahetutest tajudest, vaid mälestustest.