Minu vestluskaaslaseks on Eesti Autorite Ühingu juhatuse liige, Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia külalisõppejõud ja intellektuaalomandi ning iseäranis autoriõiguse alase teadlikkuse tõstmise projektijuht Virgo Sillamaa, kes valmistab ühtlasi koos Tartu Ülikooli professori Aleksei Kelliga ette temaatilist e-kursust nii gümnasistidele kui ka looverialade tudengitele.
Mina tean teid varasemast eelkõige muusikuna. Kuidas ja kunas te autoriõiguste teema juurde jõudsite? Kas selle taga on mingi isiklik trauma?
Isiklikku traumat kahjuks ei ole, kuna autorina teenin ma väga vähe tulu. (Naerab.) Ehkki midagi siiski teenin. Minu abikaasa on helilooja, tema teenib natuke rohkem. Ma ei ole muusik alates 2016. aastast. Aga ma tegelen pidevalt edasi erinevate muusikavaldkonna teemadega.
Kui ma töötasin aastate eest Music Estonias (Eesti muusikaettevõtete esindusorganisatsioon ja muusikaettevõtluse arenduskeskus – toim), siis üks meie põhilisi eesmärke oli aidata kohalikel muusikaettevõtjatel aru saada, mis selles maailmas parasjagu toimub, muuhulgas kuidas autoriõigused ja intellektuaalomandit puudutavad õigused toimivad. Sest autoriõigused ja intellektuaalomand on täna väga suur osa muusikaettevõtete varast.
Kas on õige öelda, et selle temaatika teeb keeruliseks mitte niivõrd moraalne, vaid juriidiline külg?
Juriidiline pool on siin nii keeruline, et moraalseni eriti ei jõuagi. (Naerab.) Kui maha istuda ning antud teemadel pikalt ja rahulikult filosofeerida, siis selguks ilmselt, et moraalne külg on veel keerulisem kui juriidiline...
Autoriõigusi puudutav juriidika on paras esoteerika, selles on palju halle alasid. Kui inimene pole harjunud seadustega tegelema, siis ta võib neid lugeda, kuid neist aru saada on väga raske. Esiteks: kuna asjad on väga keeruliselt sõnastatud. Ning teiseks: kuna paljuski seadus ongi hägune, vähemasti tavainimese vaatepunktist.