AJA AUK Kuidas Saksamaa jälle suureks tehti

Copy
Elektroonilise muusika pioneer: Klaus Schulze 2009. aastal esinemas.
Elektroonilise muusika pioneer: Klaus Schulze 2009. aastal esinemas. Foto: Wikimedia Commons

Sõber sattus kord Krakówis legendaarsel eksperimentaalse muusika festivalil Unsound käies plaadipoodi. Plaadipoodi pidas keegi vanamees, kellest jäi mulje, et kõige rohkem meeldib talle proge-rock. Mis muusikat otsite, küsis vanamees mu sõbralt ja ta kaaslaselt. Elektroonilist, vastasid noormehed. Siis välja siit poest, nõudis vanamees ja mõtles seda tõsiselt. Ta põhjendas oma nõudlikkust sellega, et Klaus Schulze olevat kõik selles vallas ära teinud.

Eelmisel nädalal see elektroonilise muusika üks pioneere 74-aastaselt meie hulgast lahkus, ja jõudis ta muidugi palju. Jõudis olla teerajajaks ambient’ile, IDMile, drone-muusikale, new age’ile jne. Jõudis oma süntesaatoritest välja pigistada nii tumedamat kui heledamat. Proge-rock’i tegi episoodiliselt ka. Kokku 60 plaadi ringis. Aastal 2000 ilmus talt ka 50 CDst koosnev box-set. Kõike seda jaksavad muidugi vähesed ära kuulata, aga äkki too plaadipoevanamees oli üks neist.

Kui juba liigitamiseks läheb, kantakse omal ajal kõledas Lääne-Berliinis elanud ja töötanud Schulze 70ndatel loodud kaalukaimad teosed tihtipeale katusmõiste krautrock alla. Nende plaatide toonid ja droonid ja pulsid ja sekventsid muidugi seda võimaldasid. Krautrock proovis mingis mõttes saksa vaimu jälle suureks teha, vaatamata sellele et säärased jutud võisid kõlada Hitleri-järgsel Saksamaal veel paarkümmend aastat hiljemgi ohtlikult. Vist tegelikult kõlavad siiani.

Tagasi üles