R, 9.12.2022

Arvo Pärt ja Valge Tüdruku kehaavaused oksjonil

Teet Korsten
, reporter
Arvo Pärt ja Valge Tüdruku kehaavaused oksjonil
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Eesti Filharmoonia Kammerkoor Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus, dirigent Tõnu Kaljuste  FOTO: Anna Markova
Eesti Filharmoonia Kammerkoor Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus, dirigent Tõnu Kaljuste FOTO: Anna Markova Foto: Anna Markova
  • Tallinn Music Week kulges seikluse tähe all Tallinnast Narva.
  • Mõte kasutada Ülestõusmise katedraali kontserdipaigana oli pea orgaaniline.
  • Õigeusu pühakojas tohib kõlada vaid üks instrument – inimene ja tema hääl.

Numeroloogias on arvu viis üks tähendus seiklus. Kuna Tallinn Music Week toimus äsja 14. korda, kulgeski ta seikluse tähe all (1 + 4 = 5). Algas Tallinnas ja kulges edasi paljude jaoks siiani müstilisse Narvasse.

Kunagi ammusel ajal, mil rajati Kreenholmi manufaktuuri, mis polnud pelgalt Narva osa, vaid midagi palju enamat, otsustati suurettevõtte töötajatele ehitada ka kaks pühakoda, sest tol ammusel ajal leiti, et religioossete tunnete väljendamiseks on selliseid maju tingimata vaja.

 

Tallinn Music Week Narvas

Arvo Pärt «Anna meile rahu» Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus

Esitaja Eesti Filharmoonia Kammerkoor, dirigent Tõnu Kaljuste

Üks pühakoda rajati luterlastele – selleks oli Aleksandri kirik, ja teine riigiusku inimestele – selleks on Ülestõusmise katedraal. Hiljem ehitati katedraali lähedusse Baltijetsi tehase administratiivhoone, millest nüüdseks on saanud õnnelikul kombel Vaba Lava Narva hoone. Hiljem, kui Helen Sildna ja tema tiim hakkas valmistama Narva kultuuripealinnaks lennutamist, sai selgeks, et tänav, kus asub Ülestõusmise katedraal, on lausa loodud festivalitänavaks. Nii tekkis orgaaniliselt mõte kasutada ka Ülestõusmise katedraali kontserdipaigana.

Muidugi oleks näiteks Trad.Attack! või keegi teine rokkartist hea meelega ses pühakojas üles astunud, aga festivali korraldajad läksid traditsioonilisemat teed. On ju üks meie rahvuslikke rikkusi Arvo Pärt sama konfessiooni liige, kelle oma Ülestõusmise katedraal on.

Helen räägib, et algselt pakkus Tõnu Kaljuste, et katedraalis kõlabki filharmoonia kammerkoori esituses vaid «Kanon pokajanen», aga kohe leiti siiski, et kontsert võiks ikka täiskontserdi mõõtu olla. Õigeusu traditsiooni järgi tohibki sealses pühakojas kõlada vaid üks instrument, sest see on otse jumala loodud – see on inimene ja tema hääl.

Eesti Filharmoonia Kammerkoor Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus, dirigent Tõnu Kaljuste FOTO:
Eesti Filharmoonia Kammerkoor Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus, dirigent Tõnu Kaljuste FOTO: Foto: Anastassia Volkova

Püha üritus

7. mail kogunes Narva Ülestõusmise katedraali ukse taha paras saba inimestest, kes tahtsid osa saada unikaalsest kontserdielamusest. Pärt Ida-Virus asuvas õigeusu kirikus on suisa sümboolne, sest Pärdi sõbra ja kõrgkoolikaaslase Eri Klasi sõnul puutus tulevane maailma enim mängitud helilooja esmakordselt õigeusu liturgiaga kokku just selles maakonnas – täpsemini Kuremäe ehk Pühtitsa kloostris, ja seda ajal, mil noormeestel oli ülikoolivaheaeg ja nad olid ühel oma kursusekaaslasel külas.

«Käisime läbi kõige olulisemad tekstid eri keeltes, mis on Arvo Pärdi paremik a cappella muusikast. Kogu kontserdikava liikus «Patukahetsuse kaanoni» suunas,» ütles Tõnu Kaljuste pärast kontserti pühakojaaluses ruumis, kus teda oli tulnud tervitama ka piiskop Lazar. Kaljuste märkis, et sama kava oli hiljuti kõlanud Londonis.

Muidugi oleks näiteks Trad.Attack! või keegi teine rokkartist hea meelega ses pühakojas üles astunud, aga festivali korraldajad läksid traditsioonilisemat teed.

Eestis teatakse muide rääkida, et algselt nähti just Lazaris eelmise MPÕK metropoliidi järeltulijat, aga siis olevat Moskvas leitud ta liiga liberaalne olevat ja sestap saadeti siia hoopis piiskop Eugeni, kes siiani ei oska võtta seisukohta näiteks Ukrainale kallaletungimise suhtes.

Ka Kaljustele on Narva erilise tähendusega, sest tema isa Heino on Narvas sündinud. «Olen Narva nime väiksest lapsest peale kogu aeg kuulnud ja hiljem, hilisemas vanuses sain teada, kui uhke linn see omal ajal oli. Tegu on minu jaoks emotsionaalsema paigaga,» ütles Kaljuste Postimehele.

Tõnu Kaljustele on Narva erilise tähendusega linn - tema isa Heino on Narvas sündinud. FOTO:
Tõnu Kaljustele on Narva erilise tähendusega linn - tema isa Heino on Narvas sündinud. FOTO: Foto: Anastassia Volkova

Festivali tipphetk

«Meie väliskülalised, keda oli kontserdil ligi 200 – valdavalt mitte klassikalise muusika valdkonna tegelased –, nemadki nimetasid seda kontserti festivali tipphetkena. Esiteks sõnum, üleskutse rahule, teiseks fakt, et meie oma Eesti maailmanimed, kõige prestiižsemad kollektiivid, kes tavaliselt esinevad maailma suurlinnades ja võidavad Grammy auhindu, astuvad üles praegusel hetkel siin, Narvas» ütleb Sildna.

Kirik sai sõna otseses mõttes viimse ruutjalani täis ja korraldajate pelg oligi, kas kõik soovijad sinna üldse ära mahuvad – külastajate arvu oli raske prognoosida, sest lisaks piletitele tagas sissepääsu ka festivali pass. Kokku kuulas kontserti mitte kõige suuremas pühakojas suisa 600 inimest ja saalis olid õigeusu kirikule ebaharilikult kasutusel ka istepingid.

Enne TMW Narvasse jõudmist toimusid maakonnas festivali soojendusüritused. Näiteks 28. aprilli õhtul oli kultuurisõbral võimalik pääseda Viru vanglasse, mille katusel asuval kinnipeetavate jalutusalal toimus noore lauljatari Shira eksklusiivne kontsert. Ürituse keskseks ideeks oli vabadus, mille tõelist hinda tajutakse alles siis, kui seda enam pole. Shira esines akustilise triona, kitarri ja cajon’i saatel. Enne kontserti toimusid ekskursioonid, mis tutvustasid vanglat ja vanglateenistust, ning külastajatel oli võimalik näha kinnipeetavate maaliloomingut.

Narvale kuidagi iseloomulik oli Valge Tüdruku nimelise etenduskunstniku ja muusiku ülesastumisega seonduv. Festivali õhtusel järelpeol olla toimunud tema kehaavauste foto oksjon-häppening, mis osasid pealtvaatajaid saalist lahkuma pani. Festivalil oli esindatud nii püha kui mittepüha.

Eesti Filharmoonia Kammerkoor Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus, dirigent Tõnu Kaljuste FOTO:
Eesti Filharmoonia Kammerkoor Narva Issanda Ülestõusmise peakirikus, dirigent Tõnu Kaljuste FOTO: Foto: Anastassia Volkova
Märksõnad
Tagasi üles