GALERII Tallinnas esitati Michael Nymani kammerooperit

Kultuuritoimetus
Copy

9. ja 11. mail mängiti Mustpeade majas Ühendkuningriigi ühe tuntuma ja mõjukama helilooja Michael Nymani kammerooperi «Mees, kes ei teinud vahet naisel ja kaabul» kontsertettekannet. Sündmus oli tähelepanuväärne, sest 23 aastat polnud Tallinnas Nymani lavateoseid ette kantud.

Nymani «Mees, kes ei teinud vahet oma naisel ja kaabul» tõid lavale dirigent Tõnu Kaljuste koos Tallinna Kammerorkestriga. Solistidena astusid üles dr P rollis Raiko Raalik (Rahvusooper Estonia), proua P rollis Maria Valdmaa ning neuroloogi, dr S rollis Mati Turi. Vahetekste luges näitleja Taavi Eelmaa. Trupil on lavastajana abiks Peeter Jalakas ning ooperi tõlkis eesti keelde Marko Matvere.

Hiljuti oma 78. sünnipäeva tähistanud Michael Nyman (sündinud 23. märtsil 1944 Londonis) on helilooja, dirigent ja pianist, aga ka libretist, muusikast kirjutaja, filmitegija, kelle helilooming hõlmab nii teatri-, kontsert- kui ka filmimuusikat.

Alates omanimelise ansambli loomisest aastal 1977, on ta tuuritanud sellega ümber maailma (aastal 2007 andis Michael Nyman Band kaks kontserti ka Eestis), tema looming kõlab mainekate sümfooniaorkestrite, kammeransamblite, vokaalsolistide ja kooride esituses üle maailma ning ilmselgelt kuulub Michael Nyman Ühendkuningriigi tuntuimate ja mõjukaimate heliloojate hulka.

Esmalt ja kõige laiemale kuulajaskonnale seostub Michael Nymani nimi tõenäoliselt filmimuusikaga. Tema absoluutsed hitid on muusika filmidele «The Draughtsman’s Contract» («Joonistaja leping», 1982, režissöör Peter Greenaway, kellega koostöös valmis Nymanil peamiselt 1980ndatel üle kümne filmi) ja loomulikult «The Piano» («Klaver», 1993, Nymani ainus koostöö režissöör Jane Campioniga).

Just tänu filmimuusikale tuli rahvusvaheline tuntus ja lausa kultushelilooja staatus. Nymani filmimuusika levib arvukate seadetena ka kontserdisaalides, nii on ta näiteks filmi «Klaver» muusika vormistanud ka klaverikontserdiks, kahe klaveri kontserdiks, teinud sellest seadeid kammerorkestrile, häälele või saksofonile keelpillidega jne.

Ometi on filmimuusika Michael Nymani mahukas ja mitmekesises loomingus vaid jäämäe tipp. Olulisel kohal tema oopuste hulgas on orkestriteosed, ooperid ja muu teatrimuusika, vokaal- ja instrumentaalkammermuusika, sh keelpillikvartetid, instrumentaalkontserdid, viimasel kümnendil on tema loomingunimekirja lisandunud ka terve rida sümfooniaid, mille numeratsioon ei ole küll kronoloogiline ja järjepidev.

Esimene kokkupuude ooperižanriga oli Nymanil 1980ndate keskel, kui ta kirjutas Oliver Sacksi novellil põhineva nn neuroloogilise kammerooperi «The Man Who Mistook His Wife for a Hat» («Mees, kes ei teinud vahet oma naisel ja kaabul», 1986), mis põhineb tõestisündinud lool Dr P-st, kes kannatas nägemishäirete all.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles