Melchiori ajamasin: vaata, kuidas filmivõlurid ekraanile keskaega manasid

Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
«Apteeker Melchiori» filmi digimanipulatsioon
«Apteeker Melchiori» filmi digimanipulatsioon Foto: Kuvatõmmis

Tallinna vanalinn transporditi «Apteeker Melchiori» filmi jaoks enam kui kuus sajandit minevikku. Kuidas oli pilt enne ja kuidas filmis, seda vaadake pildi eraldusjoont libistades.

«Filmi tootmismeeskonna jaoks suurimaks väljakutseks oli see, kuidas siduda kokku tuttav koht ja tundmatu aeg. Armastatud Tallinna vanalinn peab pakkuma filmivaatajale äratundmisrõõmu. Samas oli keskaegne Tallinn hoopis teistsugune kui täna harjunud oleme,» ütles filmi järeltootmis- ja eriefektide juht Jan Viljus.

Gerke

Tänav

Öine tänav

Kaev

Kirik

Tänav 2

Mees

Ajaloost inspireeritud mängufilmis on oluline, et tulemus jääks usutav ning samas kunstiliselt huvitav ja vaataja jaoks ilus. Seetõttu eemaldasime järeltöötluses kõik kaadrisse jäänud tänapäevased hooned ja objektid ning ehitasime juurde vanaaegseid maju ja linnaatmosfääri. Lisaks tuli järeltöötluses tegeleda väga palju detailidega – näiteks muuta ilma, siduda erinevaid võttepaikasid üheks tervikuks või eemaldada kaadrisse jäänud objekte, mis ei lähe keskajaga kokku.

Kuna Tallinna vanalinnas ja kogu Eestis on autentseid keskaegseid kohti väga vähe säilinud, siis otsiti sobivad võttepaigad kokku üle riigi – lisaks vanalinnale filmisime Saaremaal, Harjumaal erinevais paigus, Ida-Virumaal, Raekoja ja Mustpeade saalid ehitati aga hoopis Viimsis asuvasse stuudiosse ja keskaegsed tänavad Lätti Cinevilla filmilinnakusse.

Järeltöötluses tuli need erinevad võttepaigad siduda kokku üheks tervikuks, nii et vaataja ei saaks arugi, et Melchior astub sisse näiteks Kuressaare linnuse väravast, linnuse hoov on filmitud Narva linnuses ja siseruumid hoopis stuudios. Visuaalefektide ehk VFX töös tehakse Viljuse sõnul neid asju, mida ei ole võimalik filmida – näiteks hansakoge filmiti hoopis Rootsi vetes, aga sinna taha lisati Tallinna panoraam. Aga ka igavamaid ja argisemaid asju – näiteks lisatakse kaadrisse kaev, keeratakse valgus ja värvid öiseks, tehakse päiksepaistest kuupaiste, päikseliselt ilmast vihmane ilm vms.

Faktid:

  • Montaaž ja järeltöötlus kestis kokku ligi 2 aastat.
  • Ühe filmi kohta on umbes 200 eriefekti kaadrit, kokku triloogial u 600 kaadrit.
  • Filmi järeltöötlusega tegi tööd ligi 50 inimesest koosnev meeskond.
  • Kolme filmi jaoks tehti kokku 82 võttepäeva ja kokku filmiti üle 50 TB filmimaterjali.

Jan Viljus lisas, et Apteeker Melchiori triloogia filmivõtetele eelnes väga põhjalik ettevalmistus. «Kuna tegemist on läbi aegade mahukaima Eestis tehtud filmiprojektiga, siis oli ka võtetele eelnenud ettevalmistusfaas ülipõhjalik. Režissöör Elmo Nüganeni, operaator Mihkel Soe ja kunstnik Matis Mäesalu nägemus oli selgelt paigas juba enne filmivõtete algust. Montaažirežissööril Marion Koppelil ja eriefektide tiimil on sellevõrra lihtsam soovitud tulemuseni jõuda.»

Mõned muudatused tehakse aga ka järeltöötluse käigus. Näiteks selgub montaažis, et dialoogi oleks vaja muuta – heli tehakse uuesti ja järeltöötluses muudetakse näitleja suu liikumist. Selliseid suuri muudatusi on hea ettevalmistusega filmidel aga pigem vähe.

Tagasi üles