R, 9.12.2022
KES TA ON? ⟩ Salapärane Eesti kaunitar tegi kaasa Christopher Nolani filmis
Telefone ei tohtinud võtteplatsil olla! Kuid peaosatäitja Robert Pattinsonil oli see tihti salaja kaasas ning rändas kaadrisse minnes kiiresti režissööri assistendi Ilona kätte peitu. Kuid tänu sellele on neil salastatud maailmas üks ühine foto. Foto: Ilona Faustova
Kristina Herodes
, ajakirjanik
Salapärane Eesti kaunitar tegi kaasa Christopher Nolani filmis
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
  • Tuntud nägu moelavalt elab põnevat salaelu.
  • Milline on Christopher Nolani suhtlemisstiil?
  • Kõik, mis puudutab filmivõtteid, on üks suur saladus.

Suur osa Eesti staare oleks ilmselt andnud kolm tilka verd, et pääseda Chris­topher Nolani filmi. Ja mõni õnnelik saigi pisikese osa. Kuid üks seni kulisside taha jäänud imekaunis eestlanna mängis selles loos märksa suuremat rolli. Seda saladust pole seni kusagil avaldatud.

Ja ega siiani sellest rääkida saanudki. «Need trahvid lepingutes olid ikka kosmilised, miljonid, ma ei ole nii suuri summasid näinudki,» tunnistab Ilona Faustova, kes kirjutas alla koostöölepingutele Christopher Nolani filmis kaasategemiseks. Kuid nüüd, kui vaikimiskohustus enam ei kehti, saame selle ebahariliku ja põneva loo lahti harutada.

Ilona Faustova modellina laval – Mammu Couture’i etendus, Tallinn Fashion Week.
Ilona Faustova modellina laval – Mammu Couture’i etendus, Tallinn Fashion Week. Foto: Erlend Staub

Ebatavaliselt tark modell

Ilona Faustovat teatakse pigem nägupidi. Ta on üks populaarsemaid modelle Eesti moelavadel, säranud edukalt ka moelavadel üle maailma, ja lisaks on ta väga sarnane Carmen Kassiga – samasugune eneseteadlik, intelligentne ilme, peened näojooned ja kitsad huuled. Mida teeb see kaunitar väljaspool lavalaudu, seda teatakse vähem, kuid see maailm on isegi märksa suurem ja põnevam! See väike kaunis naine on tipptasemel teadlane, molekulaarbioloogia professor ning hinnatud tegija rahvusvahelises filmitööstuses.

Ilona Faustova on tegev olnud paljudel võtetel. Ukraaina produktsiooniga ning Ukraaina võtemeeskonnaga koos tehtud seriaali «Nuuskija» võtted. FOTO:
Ilona Faustova on tegev olnud paljudel võtetel. Ukraaina produktsiooniga ning Ukraaina võtemeeskonnaga koos tehtud seriaali «Nuuskija» võtted. FOTO: Foto: Ilona Faustova Arhiiv

«Tegelikult töötan ma võtteplatsidel juba kümme aastat,» lausub ta naeratades. «Produktsioonitiimides teatakse hästi, mida ma suudan. Lihtsalt ma ei ole sellest eriti palju rääkinud, pole vaja.» Nii juhtuski, et kui Eestisse tuli suuremahuline filmitöö, Christopher Nolani film «Tenet», oli vaja leida režissöörile pädevad assistendid, kes aitaksid korraldada massiivsed stseenid. Esmalt oli Ilona üks paljudest, kes meeskonda kutsuti, kuid peagi sai temast filmitegija parem käsi.

«Ameerika filmimaailm on hästi hierarhiline ja selgete reeglitega,» kirjeldab Faustova. «Esmalt kutsuti mind intervjuule, USA esindajatele ma sobisin. Alguses nad võtsid rohkem ADsid (assistent director – K. H.), aga teatasid kohe, et võime valida ka kedagi teie seast põhimeeskonda, olge selleks valmis. Selle juhtumise tõenäosus tundus minu jaoks väga väike, sest ma polnud ainus, kes vabalt kolme keelt rääkis (inglise, vene, eesti), ja seal oli palju suurema kogemusega filmiinimesi ka tiimis.»

Kaugelt eemalt tehtud paparatsopilt filmi «Tenet» võtteplatsilt. Režissööri kolmas assistent Ilona Faustova on ära tuntav paremal.
Kaugelt eemalt tehtud paparatsopilt filmi «Tenet» võtteplatsilt. Režissööri kolmas assistent Ilona Faustova on ära tuntav paremal. Foto: Erakogu

Ometi oli just Ilona Faustova see, kes «Teneti» tiimile silma jäi. Juba peale paari päeva võtteplatsil otsustas meeskond, et Ilona ei tee mitte ainult massistseene, vaid peab kogu aeg kohal olema.

«Olin absoluutselt iga võttepäeva juures, mis Eestis filmiti,» ütleb Faustova, kes nägi filmi valmimist kolme põhitegija, Christopher Nolani, režissööri esimese assistendi Nilo Otero ja teise peaassistendi Eric Richard Lasko kõrval. Lähemate partnerite hulka kuulus veel Andrew Gutu, keda kutsuti hüüdnimega Zeke. Toetavaid jõude pole kombeks laialt eksponeerida, nende kaalukust teab vaid sisering. «See oli nii lahe, et nad just mind valisid.»

Silmapilk saadeti auto järele

Ühel hommikul, kui võtete algusest oli möödas vaid paar päeva, märkasid võtteid ette valmistavad Nolani assistendid häiritult, et Ilonat polegi kohal. «See oli Laagna tee treeningpäev ja minagi osalesin seal,» selgitab Faustova. «Ja siis tuli kõne: sind on kohe vaja! Mulle saadeti silmapilk auto järele.» Eric Lasko teatas siis väga resoluutselt: «Sellist asja ei tohi olla! Ilona ei tee mingit trenni – meil on teda põhivõttel vaja. Nii ei tehta! Minule rääkimata sellist muudatust graafikus teha ei tohi!»

Eestlanna suutis võtteplatsil olla sedavõrd vajalik, et filmitiim kutsus teda kaasa ka USAs toimuvatele filmivõtetele: «Me tahame, et oleksin filmi tegemise juures lõpuni, sa teed tõesti head tööd!» Paraku ei õnnestunud vajalikku tööviisat piisavalt kiiresti korda ajada, see nõudnuks kaks-kolm kuud, nõnda jäi Faustoval Ameerikasse minemata.

«Eks mu töö ise oli minu agent ja reklaam,» ütleb Faustova tagasihoidlikult. «Aga tõsi ta on – nad jäid tohutult rahule. Nilo Otero rõhutas võtete ajal korduvalt: «Ilona, sa teed seda tööd nii professionaalselt. See on täpselt sulle, ära kindlasti loobu!»»

Töö võtteplatsil on siiski väga pingeline ja selge hierarhiaga. Režissööri assistendid on kohal esimesena ja lahkuvad viimasena. Tööpäevad on tihti 16 tundi pikad, kuid kõik peavad vapralt vastu. Selleks ajaks, kui Christopher Nolan võtteplatsile saabus, pidid kõik ettevalmistused tehtud olema. «Palju oli ületunde, linnahallis möllasime väga pikalt. Alustasime mõnikord kell neli hommikul ja töötasime südaööni välja.»

Fakte filmist «Tenet»

Christopher Nolani film «Tenet» oli 2020. aasta vaadatuim film Eesti kinodes. Üksnes Eestis teenis film enam kui miljon eurot.

Filmi eelarve oli 225 miljonit dollarit.

Võtted toimusid Eestis, Taanis, Indias, Norras, Ühendkuningriigis ja USAs.

Kohalikud võttepaigad olid Laagna tee, linnahall, Lasnamäe, Paljassaare sadam, Kopli kaubajaam, Kumu kunstimuuseum, Maarjamäe memoriaal, Pärnu mnt, Liivalaia kohtumaja.

Filmi tootjad on Warner Bros ja Syncopy Inc. Produktsioonipartneriks Eestis on Allfilm.

Pöördub otse? Sa oled keegi!

«Nolan ei ole üldse jutukas inimene,» märgib Faustova muiates. «Ta suhtles otse ainult kõige lähemate tiimikaaslastega ja sedagi napilt. Kui ta otse minu poole pöördus, tähendas see ise juba suurt tunnustust. Kõik märkasid seda ja soovisid õnne – järelikult oled selle au ära teeninud. Nii kõvade tipptegijate kiitust kuulda oli väga eriline.»

Mida režissööri assistent täpsemalt teeb? «Kõike, mida režissöör vajab,» vastab Faustova. «Kui võte algab, pean jälgima, et võttemomenti midagi segamas ei oleks. Vaatan, et näitlejad oleksid õiges kohas, tunneksid ennast hästi, astuksid õigel ajal kaadrisse. Lisaks jälgid, kuidas kraanad liiguvad, et kõik sujuks täpselt nii, nagu Nolan tahab. Sul on pidevalt kolm saatjat kõrvas, et oleksid kogu aeg kursis, mis toimub, ja alati valmis silmapilk reageerima.» Pinge võtteplatsil on kõrge, kuid Ilona Faustova sõnul on see ka põnev töö.

«Nolan ei salli ühtegi telefoni võtteplatsil,» räägib naine. «Kui sa võtad telefoni taskust välja, on see väga suur probleem. Neid ei tohtinud olla ei näitlejatel ega meeskonnaliikmetel.» Robert Pattinsonil oli aga teinekord telefon taskus, nii et kaadrisse minnes andis ta selle alati salamisi Ilona kätte ja palus peitu panna.

Ilona Tiina Talumehe moeetenduses. FOTO:
Ilona Tiina Talumehe moeetenduses. FOTO: Foto: Ilona Faustova Arhiiv

Suur saladus

«Mitte keegi ei tohtinud teha mitte ühtegi pilti mitte ühestki hetkest. Salastatus oli tohutu. Mul polegi tollest asjast üldse fotomälestusi, ainult paparatsopildid.» Samuti hoiti käsikirja nagu sõjasaladust. Tekste, mis näitlejate kätte läksid, nägi vaid väike hulk inimesi, peamiselt režissöörile lähimad assistendid. «Minagi nägin käsikirja ainult seetõttu, et olin otseselt abiks nii näitlejatele kui ka režissöörile. Kõik oli nii rangelt salastatud, et printisime hommikul selle teksti, mis vaja läks, ning päeva lõpul hävitasime kõik paberid. Iga viimase kui sõna!»

Algusest kuni filmi linastumiseni ei tohtinud meeskonda kaasatud inimestest keegi sõnakestki rääkida. «Vaikimiskohustus oli lepingutes väga rangelt sees. Igasuguse info väljaandmisega, isegi vihjamisega, kaasnesid suured trahvid. Need trahvid lepingutes olid ikka kosmilised – miljonid! Ma ei ole nii suuri summasid näinudki,» kõneleb Faustova emotsionaalselt. «Ma täpselt ei mäleta, aga see summa oli ikka ülisuur! Vaatad ja on kohe selge, et sellise eksimusega ei hakkaks iialgi riskima, kindlasti mitte!»

Valik eestlasi, kes veel filmis «Tenet» kaasa lõid:

Juhan Ulfsak, Ivo Uukkivi, Sander Rebane, Jan Uuspõld, Kaspar Velberg, Sergo Vares, Rain Tolk, Hendrik Kalmet, Loora-Eliise Kaarelson, Anton Klink, Ingrid Margus, Andres Oja, Indrek Sakkeus, Martin Tõnumaa.

Ivo Felt, Taavi Ennemuist, Marina Kljukina, Matilde Matvere, Johanna Maria Paulson, Tõnis Pill, Helen Räim, Tormi Torop, Doris Tääker, Kelly Väli.

Ilona Faustova ei heitunud filmivõtete pingest, tempost, hierarhiast ega ka mitte sellest, et filmimaailmas teatakse sageli vaid esimest nime. Enamik tegijaid jääbki saladuseks. Ta on alati valmis teadustöö kõrvalt taas metsikusse filmimürglisse sukelduma. «Mul ei olegi vaja oma nime kusagil näha ega välja paista. Mulle piisab sellest, kui režissöör mulle ütleb: «Sa oled asendamatu!»»

Londonis modellina laval. FOTO:
Londonis modellina laval. FOTO: Foto: Ilona Faustova Arhiiv
Märksõnad
Tagasi üles