Ülemiste Citys avatakse Edward von Lõnguse mastaapne teos «Viimne kohtupäev»

Kultuuritoimetus
Copy
«Viimne kohtupäev» Tallinna Biennaali peanäitusel aastal 2020
«Viimne kohtupäev» Tallinna Biennaali peanäitusel aastal 2020 Foto: Pressifoto

Täna avatakse Ülemiste Citys salapärase tänavakunstniku Edward von Lõnguse massiivne pea kaheksa meetri kõrgune terasplaatidel teos «Viimne kohtupäev», mis valmis 2020. aastal kunstniku isikunäituse raames.

«Kahe aasta eest toimunud Tallinna Biennaali peanäituse «Viimsepäeva katedraali» üks peateostest oli Lõnguse remix Michelangelo Sixtuse kabeli viimset kohtupäeva kujutavatest freskodest,» selgitab kunstikeskkonna NOBA.ac eestvedaja ja Lõnguse esindaja Andra Orn.

Kunstniku tõlgenduses on rikkus ning selle poole püüdlemine samastatud õndsuse otsingutega. Samaaegselt illustreerib altarimaal moodsat ühiskonnamudelit, kus ülemisel, ühel protsendil elanikest on enamik kogu maailma varast ning alumine, 99 protsenti rüseleb üksikute jäänuste nimel. Pea kaheksa meetri kõrguse maali lõuendiks on külmvaltsitud terasplaadid ning see kaalub üle poole tonni.

«Efekt on nii suurejooneline kui ka sakraalne, kuid taevasse sisenevate pühakute asemel tuletab teos pigem meelde legendaarse Eesti graafiku Eduard Wiiralti teost «Põrgu». Arvestades viimaste aastate jooksul meie igapäevaelu raputanud kriise, on Lõnguse teos muutunud aina ajakohasemaseks ning võime jätkuvalt küsida, et kas maailmalõpu sekundid hakkavad nüüd veel kiiremini tiksuma?» lisab Orn.

Mastaapne tänavakunsti teos on Ülemiste City pargis vanal veetornil (Keevise 3) eksponeeritud aasta aega kuni 2023. aasta juunini. «Tänavakunsti puhul on väga oluline asukoht ning kontekst, mille asukoht loob, mistõttu sobis 1899. aastal ehitatud veetorn «Viimse kohtupäeva» eksponeerimiseks ideaalselt,» lisab Orn.

«Kunst rikastab igat keskkonda. Tal on imeline võime meelitada inimesi, nii lähemalt kui kaugemalt, toita nende vaimu ning ka mingil müstilisel kombel neid kokku tuua ja liita. Meie kogukonnal on ääretult hea meel, et neil on nüüd võimalus sellist suurteost, Eesti kui mittte kogu Põhjamaade ühe müstiliseima kustniku poolt, üheskoos värskendava jalutuskäigu kaugusel pargi roheluses imetlemas käia,» selgitas Ülemiste City arendaja Mainor AS juhatuse esimees Kadi Pärnits.

«Kuigi oma loomult ongi tänavakunst ajutine ja ei peagi aastakümneid vastu pidama, katsime terasplaatidele loodud teose läbipaistva lakiga. Samas oli juba teosel korrosiooni, nii et meil pole õrna aimugi, kuidas sügisvihmad või lumi teose väljanägemist mõjutavad. See on eksperiment, mida saame päev-päevalt jälgida,» selgitab Orn.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles