Salakavalad popartistid murravad Billboardi eksitavatesse edetabelitesse

Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Drake esineb.
Drake esineb. Foto: REUTERS / Mario Anzuoni / File Photo / Scanpix

Kuna inimeste kuulamisharjumused on kiirelt arenevas maailmas palju muutunud ning muusikat ostetakse üha vähem, mõjuvad Billboardi nüüdisaegsed muusikaedetabelid eksitavalt, vahendab veebikülg Ask.

Iganädalased Billboardi muusikaedetabelid on aastakümneid andnud aimu kuulatumatest lauludest ja seeläbi suurendanud artistide võimalusi jõuda Grammy auhinnani.

Billboardi muusikaedetabelite tõelevastavus on internetiajastul tekitanud palju küsitavusi, sest erinevaid viise muusika kuulamiseks leidub nüüdisajal nii palju. Seetõttu pole Billboardil pole õnnestunud ajaga kaasas käia ning kõiki andmeid tähenduslikult edetabeliteks vormida.

Näiteks ei arvestanud Billboard pikalt kuulamistega YouTube'is, aga ometi kasutatakse paljude R&B- ja hiphop-artistide kuulamiseks just YouTube'i. Billboardi edetabelite eksitavusest kõneleb ka tõsiasi, et iga kord, kui Billboard otsustab muuta oma valemit laulude populaarsuse hindamiseks, purustatakse uusi rekordeid.

1940. aastast alates laulude kuulatavust mõõtnud Billboard leidis põgusalt konkurendi, kes rakendas muusikaedetabelite koostamisel põhjalikumaid meetodeid.

2019. aastal hakkas maailmakuulus muusikaajakiri Rolling Stone avaldama oma edetabeliteid, mis uuenesid igapäevaselt ning uurisid põhjalikumalt voogedastusteenuste (Spotify jt) andmeid. Samuti ei varjanud Rolling Stone, kuidas laulude kuulatavust täpselt mõõdetakse. 

Billboardi andmeid on kritiseerima hakanud ka artistid. 2020. aasta mais süüdistas räppar 6ix9ine Billboardi petlike edetabelite avaldamises, kui 6ix9ine'i singel «Gooba» maandus kolmandale kohale ning Ariana Grande ja Justin Bieberi lugu «Stuck With U» pälvis esikoha.

Räppar rõhutas Instagrami postitatud videos, et Billboard ei olnud arvestanud kõiki tema loo kuulamisi erinevates voogedastusteenustes. Ühtlasi tõi 6ix9ine välja, et tema konkurendi laulu oli ostetud suurtes kogustes vaid kuue krediitkaardiga, mis vihjab, et keegi üritas meelega müüginumbreid kasvatada.

Billboard vastas räppari kommentaaridele avaldusega, mille kohaselt teeb Billboard kindlaks, et üks ei saa albumile edetabelis kohta kindlustada, ostes seda suurtes kogustes. Billboard ühtlasi märkis, et 6ix9ine'i häirinud madal kuulamiste arv tulenes sellest, et Billboard arvestab ainult kuulamisi Ameerikas.

Sellegipoolest on mitmed artistid üritanud leida viise Billboardi edetabelisse pürgimiseks. Näiteks on lauljad nagu Taylor Swift ja Billie Eilish müünud oma laule koos kontserdipiletitega, mis tähendab, et fännid, kes on nende muusikat juba soetanud, ostavad sama laulu kahekordselt.

Kahtlust äratas ka Kanye Westi album «Ye», mille kõik seitse laulu pääsesid Billboardi Hot 100 edetabelisse. Mõned kriitikud on spekuleerinud, et West pani albumile ainult seitse laulu põhjusel, et kui albumil leidub vähe laule, on kergem kõikide lauludega Billboardi edetabelisse saada.

Kuna albumi pikkus on ühtlasi vähem kui 24 minutit, kuulatakse seda ka suurema tõenäosusega algusest lõpuni läbi, mis omakorda suurendab kõigi lugude kuulatavust voogedastusteenustes.

Väidetavalt on artiste aidanud ka vastupidine strateegia. 2018. aastal andis räppar Drake välja albumi «Scorpion», mis koosneb tervelt 25 laulust.

See album tõi Drake'ile USAs 746 miljonit kuulamist ning ülemaailmselt lausa ühe miljardi, mis oli Drake'i jaoks erakordne tulemus. On aga teoritiseeritud, et Drake pani teadlikult albumile enam kui kaks tosinat lugu, et suurendada tõenäosust, et tema laule kuulatakse.

Inimesed leiavad muusikat üha uutel viisidel, albumeid ei kuulata enam ainult ostetud CD-plaatidelt ja seetõttu on aina keerulisem adekvaatselt hinnata, millised artistid päriselt populaarsed on.

Billboard on aastatega korduvalt tõestanud, et ei suuda tarbijate eelistusi tähenduslikult kajastada ja nii on saabunud aeg suurteks muutusteks, et artistid ei saaks enam manipuleerida edetabelitega ning kuulajate eelistused oleks tõelähedaselt mõõdetud.

Tagasi üles