Lahkus popkunstiklassik, kel olid seosed ka Eestiga

Carl-Dag Lige
Copy
Claes Oldenburgi ja Coosje van Bruggeni «Dropped Cone»(2001) Kölnis. 
Claes Oldenburgi ja Coosje van Bruggeni «Dropped Cone»(2001) Kölnis. Foto: Christoph Hardt

18. juulil lahkus üks popkunsti, nagu öeldakse, käilakujusid, Rootsi päritolu Ameerika skulptor Claes Oldenburg (1929–2022). Ilmakuulus on ta eelkõige koos oma partneri, kunstnik Coosje van Bruggeniga kavandatud hiiglaslike avalike skulptuuride tõttu, mida enam kui poole sajandi jooksul püstitati nii Euroopa, Ameerika kui ka Aasia linnadesse.

Need võivad meeldida ja võivad ärritada, umbes nagu Jeff Koonsi tööd, mis olid «instagrammitavad» ammu enne ühismeedia tulekut. Eks see lihtsa kujundi ja efekti abil tähelepanufaktorile mängimine iseloomustas popkunsti laiemaltki.

Oldenburgil on kaudne seos ka Eestiga. Mitme suurskulptuuri puhul tegi ta koostööd konstruktor George Jüri Komendandiga (s 1943), kes on pikaaegne Berkeley ülikooli (University of California, Berkeley) õppejõud ja mitmekülgsete teadmistega ehitusinsener. Nende ühistööde hulka kuuluvad teiste seas skulptuurid «Inverted Collar and Tie» (1994, Frankfurt), «Saw, Sawing» (1996, Tokyo), «Houseball» (1996, Berliin), «Flying Pins» (2000, Eindhoven), «Dropped Cone» (2001, Köln) ja «Cupid’s Span» (2002, San Francisco).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles