Eino Leino samanimelisel näidendil põhineva «Lalli» nimikangelane on arhetüüpne individualist, vabamõtleja ja eskapist, keda rõhub teda ümbritseva tsivilisatsiooni pealetikkuv pedagoogiline päästemissioon; ning kel on sellega seoses ainult üks suur soov: et ta hing lõpuks ja lõplikult rahule jäetaks.
See on täiesti ajatu – ehk teisisõnu: alaliselt aktuaalne – teema, mis taandub laiemalt võttes küsimusele subjektsuse legaalsest ülempiirist. Millisele personaalsele tõele ning sellest lähtuvale elamisviisile on meil inimestena ühiskonnas üldse õigus? Kas meil peab olema kõige suhtes isiklik seisukoht? Ning kui jah, siis milline see üldse olla võib? Kui kaugele on erinevate diskursuste passiivsel tõrjumisel võimalik minna ilma, et need hakkaksid sinuga personaalselt ja repressiivselt tegelema?
Ah, mis neist diskursustest ikka demoniseerida! Sest tegelikult on nende taga ikkagi üksnes inimesed, enamasti «kasulikud» ja sadistlikud idioodid. Küllap oleme kõik märganud, et teatud tüüpi kodanikele meeldib korraldada oma liigikaaslaste elusid, kirjutada väidetavatele autoriteetidele tuginedes neile võimalust mööda ette, kuidas nad peaksid oma «hinge eest hoolt kandma»: kuidas mõtlema ja käituma, mida tundma, kelle poolt hääletama, kelle vastu vajadusel sõtta minema jne.
Kusjuures sageli hinnatakse kaaskodanike väärtust ja staatust kasutades totalitaristlikele režiimidele omast klassifitseerimisprintsiipi, mille reegel on lihtne ja lollikindel: need, kes pole meie poolt, on järelikult meie vastu! Elu pakub sellest traagilisi näiteid peaaegu iga päev – Eestis viimati kõige üldrahvalikumal moel seoses koroonavaktsiinide ümber puhkenud riiklikult õhutatud moraalipaanikaga.