Antiik-Rooma poeet Ovidius jutustab oma mastaapseimas teoses«Metamorfoosid» omaaegset usundilugu. Entsüklopeediliste ambitsioonidega poeem lookleb kronoloogiliselt mööda maagia või jumaliku akti nulltasandeid ehk muutumisi – miski saamas millekski muuks. Antiikmaailma inimkeskses kosmogoonias tähendab see äärmiselt võimsa õpetusliku kirjandusliku pagasi koostamist. Tekst ei tegele frustreerivalt salapärase «jumala õnnistusega». Saame seevastu lugeda, kuidas mõtlematusele või sigadusele järgneb jumalate poolt määratud allegooriline transformatsioon. Religiooni kui eneseabi kontekstis püsib antiigiklassika jätkuvalt kõrgel püünel; jumalad kui olemise enda taltsutamatud jõud, mis inimestele mõju avaldavad, pole kaugel ei eksistentsialismist ega psühhoanalüüsist.
Ovidiuse järgi oli Narkissos nimele vastavalt nartsissistlik jobu. Kõigile sümpaatne kaunis noormees, kes tõukas eemale neid, kes püüdsid teda armastada. Karistuseks määrasid talle jumalad, et Narkissos ei saa kunagi seda, mida ta armastab. Ammutades ühel jahikäigul allikast vett, jäi Narkissos vaatama oma vaatepilti ja armus sellesse. Puudutas veepeeglis olevat nägu, saades vastuseks vaid sillerduse, mis otse loomulikult teda veelgi enam haaras. Vahtis ainiti, ilma toidu ja veeta, kuni lõpuks kõnges. Mehe keha aga kadus, jättes alles tema järgi nime saanud lille. Nartsissi.