Kingi kui autori sümboolne staatus on minu hinnangul järk-järgult siiski teisenenud, nii nagu on postmodernismi kiiluvees hakanud kaduma põhimõtteline väärtuskonflikt kõrgkultuuri ning pop- ja massikultuuri vahelt. Omamoodi annavad sellest praktilist tunnistust ka tema romaani «Misery» (1987) kaks sisenemist Eesti raamatuturule: 1998. aastal ilmus see peamiselt krimikirjandusele keskendunud ning pooleldi pulp-renomeega «Öölase» sarjas, ent 2007. aastal juba väärikas ja prestiižses «Romaaniklassika» sarjas, kus olid ühtlasi taastrükid sellistelt autoritelt nagu Johann Wolfgang Goethe, Fjodor Dostojevski, Marcel Proust, Virginia Woolf, Thomas Mann, Philip Roth jpt.
Mis teeb Kingi kirjanikuna eriliseks?
Stephen Kingi loomingu mahulisest ja sisulisest mastaabist annab tunnistust tõik, et tal pole ühte-kahte peateost (nagu klassikuteks saanud kirjanikel ajaloo ja avaliku arvamuse silmis enamasti), vaid terve hulk eri loomeperioodidel kirjutatud romaane, millest igaühel silmatorkavalt suur, häälekas ja veenvaid argumente esitada suutev austajaskond.
Minu mälu järgi on tema teostest kõige suuremat, kestvamat ja fanaatilisemat toetust pälvinud (kronoloogilises järjekorras; eesti keelde seni tõlkimata teoste puhul originaali pealkirjaga): «Carrie» (1974), «The Salem’s Lot» (1975), «Hiilgus» (1977), «The Stand» (1978/1990), «Tulesüütaja» (1980), «Lemmikloomasurnuaid» (1983), «The Talisman» (1984, kirjutatud koos Peter Staubiga), «It» (1986), «Misery» (1987), «The Green Mile» (1996), «11/22/63» (2011), «Härra Mercedes» (2014) ning muidugi «Tumeda torni» (1979–2012) osad.
Aruteludes tema teoste üle näib pidevalt korduvat tõdemus, et see või teine neist on ebaõiglaselt alahinnatud. Tekste, mille puhul paistab valitsevat üldine arusaam, et need oleks tal võinud jääda kirjutamata ja avaldamata, peaaegu polegi. Kõige lähemal on kirjanduslikule katastroofile ilmselt romaan «Mobla» (2006) – hulluse ja vägivallaga tugevalt tembitud apokalüptilise katastroofi tour de force, mis on kohati (iseäranis alguses) nii lurtsuvalt verine, et mõjub pigem kui õudusžanri paroodia. Tegu on legendaarse lühiromaani «Udu» noorema poolvennaga, mis kannatab sellele vastupidiselt veenvate psühholoogiliste lähiplaanide puuduse ning liigse pikkuse (loe: lohisevuse) ja sentimentaalsuse all.