Jaapani tipprežissööri liigutav looming jõuab Eesti publiku ette

Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Auhinnatud Jaapani kineast Hirokazu Kore-eda.
Auhinnatud Jaapani kineast Hirokazu Kore-eda. Foto: JUNG YEON-JE / AFP

20.–28. oktoobril näeb kinos Artis Jaapani elava klassiku, režissöör Hirokazu Kore-eda tuntumaid filme, mis uurivad perekonna ja ühiskonna varjupoolt. Juunis 60-aastaseks saanud kinomaailma suurkuju Hirokazu Kore-eda on oma mängufilmidega kogunud tunnustust üle kogu maailma ning saavutanud erakordset menu pea kõikidel olulisematel filmifestivalidel.

Seetõttu on režissööri kogu aktiivset loomeperioodi ja silmapaistvamaid teoseid hõlmav kuuest filmist koosnev retrospektiiv eriline sündmus mitte ainult Aasia kino, vaid kõikidele kvaliteetkino sõpradele.

Mis on Kore-eda fenomen? Mis köidab tema filmides nii publikut, kriitikuid kui žüriisid kõikjal maailmas? Ehk on see tema lapselikult süütu uudishimu Jaapani ühiskonna ja perekonna varjupoole vastu? Tema oskus tuua keerulised ja traagilised teemad kinolinale inimlikus, turvalises, südamlikus ja puudutavas vormis? Tema filmid, mille peategelasteks sageli lapsed ja noored, on ääretult loomulikud ja elutruud, haarates vaataja kergesti kaasa ja pannes sügavamalt ka endasse vaatama. Kes vastutab perekonna õnne eest?

Filmiprogramm alustab Kore-eda debüütfilmiga «Maborosi», mis tõstatab küsimuse: miks sooritab just isaks saanud noor mees (peaosas nüüdseks globaalset menu nautiv megastaar Asano Tadanobu) enestapu ning millised on selle tagajärjed lähedastele? «Peale elu» on lugu sellest, kuidas inimestel on pärast surma nädal aega, et meelde tuletada oma elu kõige olulisem hetk, mida igavesti alles hoida.

Alates filmist «Keegi ei tea» on režissöör suunanud pilgu peresuhetele. Tõsielusündmustele tugineva loo keskmes on Tokyo korterisse varjunud ühe ema, aga tõenäoliselt mitme isa lapsed, kellest vanim peab pärast ema teadmata ajaks kodust lahkumist leidma mooduse ellujäämiseks. Neljas film, «Ikka kõndides» uurib pere vanima poja äkksurma mõju ja peegeldusi pere suhetele.

Programmi tuntuimaks filmiks on kahtlemata Cannes’i peaauhinna võitnud «Poevargad», milles püüab Tokyos elav perekond toime tulla, elatudes vanaema pensionist ja poodidest varastatud kaubast. Siis aga hakkavad kappidest välja tulema pereliikmete luukered. Viimasena tuleb kinolinale «Tõde», mille tegevus toimub hoopis Pariisis ning mille keskmes on näitlejanna (Catherine Deneuve), kes otsustab avaldada oma elust ausad memuaarid.

Tagasi üles