Ühe taolise üleskirjutuse järgi leiti Põhjasõja ajal Ördi rabasaartelt kolm pooleldi ärajäratud ihudega sõdurit, kusjuures veriste rampade luudelt leitud kirvega raiumise jälgi. Teise, pikema pärimuse järgi olnud Kuresoo põhjaosas Toonoja rabasaarel juba alates Liivi sõja ajast ravitseja kuulsusega inimeste küla olnud, kelle juurde ka mitmelt kaugemalt poolt abi saama tuldud. Leidsin rahvaluule arhiivist ka paar tondijuttu Soomaa ümbruses asuvate metsade kohta, kus kirjeldatakse üksildasi teekäijaid, kes on peajagu lühemaks võetud, inimeste jäänuseid lõkkeasemeil, ja ühe laulu, kus mainitakse otsesõnu nuhka-nähkasid, kes väga kavalad ja laulumaiad olnud ning inimesi söönud. Aeg, mis sääraseid pärimusi ja laule sünnitas, oli muidugi ränk. Teatavasti oli Põhjasõja ajal liikvel kolm hirmsat asja korraga: katk, näljahäda ning ringihulkuvad sõjasalgad, kes puhtalt lusti pärast talupoegi röövisid ja tapsid. Kõige selle tulemusel jäid Eesti- ja Liivimaa rahvast viimaks sedavõrd tühjaks, et kui üks inimene nägi laias laanes teise inimese jalajälgi, laskunud ta põlvili, andnud jälgedele suud ja nutnud rõõmu pärast... Jubedaid asju juhtus küllap enne ja hiljemgi, kuid toonasest ajast, mil nad kõik – rootslased, poolakad, venelased, tatarlased, näljahädad, katkutõved ja ikalduse-aastad – siit üle käisid, hullemat pole olnud. Ivan Julma karistussalklased ja marodööritsevad sõdurid ei jätnud külades kivi kivi peale, vili ja kariloomad rööviti kokku ning mis üle jäi, pandi põlema, lapsed viidi orjusesse kas Krimmi või Venemaale, perepoegi ja isasid, kes püüdsid vastu hakata, piinati elajalikult, nende seljast nüliti nahk ja enne kui nad hinge jõudsid heita, seoti nad puu külge kinni ning sunniti vaatama, kuis sõdurid nende kisendavaid naisi ja tütreid ära narrivad. Osa talurahvast jõudis pageda linnadesse, osa jäi paigale ja kannatas hambad ristis edasi. Vaid harvades soo- ja metsakülades, mida raskem leida oli, jätkus elu.