Dokumentalistika saatus on olla justkui mängufilmi, «päris filmi» väikeveli, millele saab osaks vähem tähelepanu ja väiksem publik. Paljud viimaste aastate olulisimad lood ja põnevaimad katsetused pärinevad aga just dokumentalistikast. Erand pole ka Eesti – tõestuseks äsjane Neitsi Maali preemia «Machina Faustile», veelgi värskem auhind Sundance’ist «Savvusanna sõsaratele» ning nüüd festivali DocPoint Tallinn avanud «Gorikaturist».
Tellijale
Gori portreefilmis joonistuvad Eesti ajalootraumad
«Gorikaturisti» keskmes on Grigori Tõnisson ehk küllap kuulsaim eesti soost karikaturist Gori. Mees, keda – nagu filmis öeldakse – kõik teadsid, aga pea keegi päriselt ei tundnud. 1894. aastal sündinud Tõnisson sai tuntuks juba enne I maailmasõda, kuid kujunes konnatiigi superstaariks esimese vabariigi ajal, tögades esseedes, šaržides ja karikatuurides armutult kõiki, kes verivärskes demokraatias ennekõike iseenda kukru täitmise, kõhu täis toppimise ja naha hoidmise peale mõtlesid.