Sakala teatrimajas etendub Saša Pepeljajevi lavastus «Kuhu kutsuda Liza?»

Copy
Sasha Pepeljajevi lavastus «Kuhu kutsuda Liza?».
Sasha Pepeljajevi lavastus «Kuhu kutsuda Liza?». Foto: Aurinkobaletti - AB Dance Company

Soome kaasaegse tantsu trupp ja tantsuteater Aurinkobaletti - AB Dance Company toob tippkoreograaf Saša Pepeljajevi lavastuse «Kuhu kutsuda Liza?» tema kodulinna Tallinnasse. Etendused toimuvad Sakala 3 teatrimajas 17. ja 18. märtsil. Nii publikult kui kriitikutelt hiilgava vastuvõtu pälvinud lavastus pakub valiku mitte kuigi tõsimeelseid juhiseid, kuidas tantsu abil lõhkuda ja luua maailma tajumise viise.

Viie tantsijaga lavastus «Kuhu kutsuda Liza? / Where to Invite Liza?» juhatab vaataja üllatavate sündmuste ja elu juhuslikkuse juurde. Laval saab näha tervet saali täitvat Goldbergi masinat, mille ahelreaktsioonid toovad inimese liikumise kõrvale mehaanilise liikumise.

Koreograaf Saša Pepeljajevi sõnul on lavastuses kaks teemat, mis peegeldavad kahte tajumehhanismi. Esiteks toimub Liza unenäolises reaalsuses pöördloendus, mis kutsub, muudab suuna vastupidiseks ja viib Liza tagasi lapsepõlve.

««Kuhu kutsuda Liza?» on tantsuversioon kunstis üsna levinud teemast – naasmisest emaüsasse. Unistus üleminekust minevikku ja tulevikku sünnib sügavast hirmust aja möödumise ees, vajadusest riskida ja vajadusest murda elu automaatne ettemääratus. Tants kui pidev ja nähtav ajas ja kohas muutumine saab olla selle teema väljenduseks,» ütles Pepeljajev. Teisest küljest on sündmustel ootamatud seosed, mis muutuvad müstiliselt üksteise põhjusteks või tagajärgedeks, moodustades elu nime all tuntud mõiste. Kui vaatame praegusest hetkest minevikusündmustele, võime neis märgata Goldbergi masina printsiipi, kus protsesside ahel viib ootamatu, kohati ka mõttetu tulemuseni.

«Teos on sünni ja surma vahetumise variatsioon. Etenduses avaldub stardiloendus ja uuestisünd Goldbergi masinana. Goldbergi ahelreaktsiooni jõul töötav masin on sihilikult loodud lihtsa ülesande täitmiseks mittelineaarsel (ja ebapraktilisel) ning liialdatult keerulisel viisil,» täpsustab Pepeljajev, kelle sõnul osalesid teose loomeprotsessis aktiivselt ka AB Dance Company tantsijad. «Vaatamata pandeemiale olid etenduse proovid pingelised ja täis tantsijate improvisatsiooni. Ja lõpptulemuseks sündiski teos, mis on provokatiivne, kohati groteskne ja irooniline.»

«Meie esimese ühislavastusega «Tema, kes lendas kummuli» andsime lisaks kodulavale edukalt etendusi ka Euroopas,» ütleb AB Dance Company eestlasest kunstiline juht, tantsija-koreograaf Urmas Poolamets. «Võimalus tutvustada meie pika koostöö tulemusi nüüd ka tallinlastele tekitab uhke tunde! Minu jaoks on selles muidugi ka veidi pinget, sest Tallinn on endiselt mu kodulinn, kuigi olen üle 30 aasta mujal elanud.»

«Kuhu kutsuda Liza?» kontseptsioon, koreograafia ja visuaal Saša Pepeljajev, tantsijad Côme Calmelet-Pyykkö, Urmas Poolamets, Patrick Di Quirico ja Elina Raiskinmäki, kostüümid Marjo Haapasalo, valguskujundus Zai Sainio, helikujundus Jaakko Salonen, fotod ja graafiline disain Jussi Virkkumaa, produktsioon AB Dance Company.

Märksõnad

Tagasi üles