Eesti maalikunstnike aastanäitusel esinevad lisaks 70 eesti maalijale ka kümme kutsutud kunstnikku Soomest. Virtuaalreaalsuse loojatena on maalikunstnikud pioneerid, vähe sellest – sajanditel enne foto- ja filmikujutise leiutamist, oli maalitud reaalsus üks vähestest salvestusvõimalustest nähtava maailma dokumenteerimiseks.
2022. aasta Veneetsia kunstibiennaali peanäitustel Giardinis ja Arsenales oli kuraatorivalikus rohkelt traditsioonilist maalikunsti, kui püüda biennaali fookust ühte lausesse võtta – midagi ega kedagi pole unustatud, kogu senine kunstiajalugu on taas omnipresentselt aktuaalne, eriti 20.sajandi modernistlik kogemus.
“Tegelikkus ja kujutlus” näitusel on aukohal autorid, kelle kunstiline sõltumatus on veenev, kelle ainuke ühine joon ongi “kunstiline veenvus”, usk enda valitud väljendusvahendite kestmisse.
Lilian Mosolaineni (1961) “Õnnistegija surm” kannab religioosse ainese draama välja, ikoonimaalile sarnaneva süvenemisega viimistleb oma lõuendeid ka kogenud maaliveteran Einar Vene (s 1952), tema Kolgata ristikandmise motiiv ja puhkehetkel Ateena on maalitud kui uued superkangelased Marveli kinouniversumist.
Piret Rohusaare (1961) vastandvärvustele mängiv koloriit on hipsterimaitsele niigi liialt metsik, kunstnik toob ruumiliseks tasakaalustajaks maalipaari ette veel röögatumate maalingutega keraamilised hiigelvaasid! Pärnu aastanäitus on saanud kohaks, kus alati leiab nauditava valiku maalikorüfeedest, nii ka 2023 – näitusel on uute töödega väljas vanameistrid Uno Roosvalt (s 1941) ja Mari Roosvalt (s 1945) – nende abstraktsiooni ja dokumentaalsust siduvad tööd oleks kui ajastust, kus maalikunstiga professionaalsel tasemel tegelemise lävendiks oli maalitehniline kõrg-meisterlikkus.
Näituse eakaim esineja – Tiiu Pallo-Vaik (1941) seevastu jätkab maaliuuenduslikul kursil. Traditsioonilisus ja uuenduslikkus pole selle näituse mõõdikud, ja ammu ei sünkroniseeru need parameetrid kunstnike sünniaastatega. Nt lähtub Stanislav Antipov (1976), Eestis elav udmurdi juurtega kunstnik, küll traditsioonilisest realismist, kuid näib väärtustavat ka valgustundlikku impressionismi ja mahlast maalilisust.