Pühapäevani (16.04) saab Eesti Rahva Muuseumi (ERM) fuajees vaadata Olga Tobrelutsu huvitavat (lühi)ülevaadet ««Uus mütoloogia». Tean omast käest, kuidas see mõtlemapanev väljapanek jääb kauaks kummitama ja ärgitab huvi rohkem teada saama eesti juurtega kunstniku tegemistest.
Mõjusa maaliga juurte juurde naasmise näitus
Asjaolude kokkusattumisel esitleb rahvusvahelise haardega mitmekülgne kunstnik, kes on oma maalide, fotode, videote ja skulptuuridega esinenud nii Veneetsia biennaalil, Tate Modernis Londonis, New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseumis ja paljudes teistes mainekates näitusepaikades, esmakordselt oma loomingut esivanemate maal Raadi mõisa aladel, kus tema vaarema lapsepõlv möödus. Pool aastat enne näituse avamist käis Olga Tobreluts muuseumihoonega tutvumas ja siis sündiski otsus maalida selleks näituseks kümnest osast koosnev maal «Harmagedoon». Kunstniku sõnul tahtis ta pidada dialoogi Picasso «Guernicaga», sest just see teos tundus talle kõige lähedamal praegu Ukrainas toimuvaga. Samuti lisas ta maali «Harmagedoon» Hendrick Goltziuse tehtud figuurid, mis on inspireeritud 1588. aastal toimunud ja kaotusega lõppenud Võitmatu Armaada sõjakäigust Inglismaa laevastiku vastu.
««Harmagedoon» on pigem figuratiivne piltmõistatus, šifreeritud tekst täna asetleidvast košmaarist ja õudusest ning selle lõpust. Selle maaliga panen punkti tsüklile «Lahingud ja võitlused», mida tegin palju aastaid. Paraku ei õnnestunud paljusid maale Tartusse näitusele tuua, kuna kunstikogujad ei tahtnud neid käest anda isegi ajutiselt, seetõttu näeb neid vaid minu ERMi näituse kataloogist,» selgitab Olga Tobreluts.
Praegu elab Leningradis sündinud ja kasvanud kunstnik Ungaris. Tema ateljee asub linnast väljas keset kaunist loodust. «Seal on meeldiv keskkond, kus ma saan rahulikult töötada. «Harmagedooni» maalisin viis kuud, iga päev 12 tundi järjest kui välja arvata need päevad, mil olin seotud näitustega välismaal. Kuna mu ateljee on väike, siis kujutasin teost oma peas ja maalisin seda osade kaupa. ERMis on kõik osad esmakordselt koos seinal,» mainib autor.
Kümneosaline teos on nii kujundi- ja mõttetihe, et seda ei haara ühe hetkega nagu ka paljusid teisi ERMi fuajees eksponeeritud teoseid.
«Näitust „Uus mütoloogia» võib nimetada ka Olga Tobrelutsu retrospektiiviks, sest siin saab nii tema maaliloomingut kui ka videoid vaadata. Muide, ta on üks vene videokunsti pioneere. 1993. aasta video «Eelaimdus sõjast» mõjub kui praeguste sündmuste ettekuulutus. Kunstnik on oma mõtetega ajast ees nagu näitab Tobrelutsu looming,» kommenteerib kuraator Erkki Juhandi.
Video «Eelaimus sõjast» aluseks võetud Aleksandr Deineka 1938. aastal tehtud idüllilisel pildil «Tulevased lendurid» kujutab autor mererannal meest ja kaht poissi. Tobrelutsu hämmastas maalilt hoovav rahu ja vaikus, mis nagu ajaloost teada, osutus vaikuseks enne tormi. Minevikku kiiganud inimesena tekkis videokunstnikul soov lisada poiste peade kohale madalalt lendavad hävituslennukid, mille müra muudab teose meeleolu tunduvalt: poisid teisenevad butafoorseteks papist dekoratsioonideks mere rannal.
Näituse nimi ««Uus mütoloogia» vihjab kunstniku ühele eesmärgile – luua müüte. Tobrelutsu sõnul toob ta alles nüüd rahva ette sellenimelise maalisarja, mille kallal ta on töötanud kümme aastat, sest varem ei olnud aeg selleks küps, aga Ukraina sõja puhkedes muutus kõik. «Paljud kunstiteosed ja ka kunstnikud vajavad aega. Leonardo da Vinci «Mona Lisal» kulus pea 400 aastat, et saada maailmakuulsaks. See on selge, et juba viie aasta pärast me vaatame neid videoid, filme, kunstiteoseid hoopis teise pilgu ja kogemusega kui täna,» mõtiskleb Olga Tobreluts.
Kui süveneda tema 1995 loodud sarja «Modellid», mille üks teos on valitud ka näituse plakatile, siis selle kontseptsioon oli algselt sotsiaalkriitiline ja sari rääkis glamuuriajastust, kus sakraalne asendus materiaalsega. Pjedestaalile tõusid moebrändid, moe- ja filmitähed. Kunstnik mängib siin (humoorikalt) vaatajaga, peab dialoogi ajaloo ja tänapäevaga. See pole lihtsalt moeseeria, vaid analüüsil põhinev esitlus. Kel rohkem teadmisi, see näeb ja mõistab rohkem, näiteks milline side on Aleksander Suurel ja Hugo Bossil selles sarjas.
Näitusega kaasnev eesti- ja ingliskeelne näituse kataloog «Uus mütoloogia/New mytology» tutvustab Olga Tobrelutsu loomingut ka neile, kes ei saanud tulla ERMi näitust vaatama.