INIMSILMAST EI PIISANUD Tehisintellekt lahendas renessansiaegse maali saladuse

Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Pildil Raffaeli «Sixtuse Madonna». Kunstieksperte kummastanud «de Brécy Tondot» peeti selle hilisemaks koopiaks, ent tehisintellekt tõestas midagi muud
Pildil Raffaeli «Sixtuse Madonna». Kunstieksperte kummastanud «de Brécy Tondot» peeti selle hilisemaks koopiaks, ent tehisintellekt tõestas midagi muud Foto: imago images / ddbd

Nime «de Brécy Tondo» all tuntud mõistatusliku maali autori üle on kunstiteadlased aastakümneid vaidlusi pidanud, kuid nüüd aitas erakordselt tähelepanelik tehisintellekt eksperte veenda, kelle loominguga päriselt tegemist on. Nüüd, kus maalilt on saladuseloor maha kistud, on see Bradfordis Inglismaal asuvas Cartwright Halli kunstigaleriis ka vaatamiseks üles pandud.

Aastaid usuti, et «de Brécy Tondo» on koopia kõrgrenessansi maalikunstniku Raffeli tööst, kuna maal sarnaneb kangesti Raffaeli «Sixtuse Madonnale».

Bradfordi ülikooli visuaalse arvutuse keskuse juht, professor Hassan Ugail aitas aga luua tehisintellekti, mis suudab tuvastada toonaste meistrite töid täpsemalt, kui seda suudaks inimese silm. Tänu selle tehisintellektile suudeti tuvastada, et salapärase «de Brécy Tondo» autoriks ongi Raffael.

Raffeli «Sixtuse Madonna» ja «de Brécy Tondo»
Raffeli «Sixtuse Madonna» ja «de Brécy Tondo» Foto: Jiri Rezac

«Minu AI-mudelid näevad pilti uurides inimsilmast kordades sügavamale ning oskavad mõõta pintslitõmmete ja värvidega seotud spetsiifilisi detaile,» selgitas Ugail The Guardianile. «Testides «Tondot» selle uue mudeliga, saime üllatavaid tulemusi ja tegime kindlaks, et selle lõi suure tõenäosusega Raffael.»

Ugaili kaasaegsetele meetoditele annavad lisakinnitust akadeemikud, kes maali uurisid. Nende hulka kuulub Howell Edwards, Bradfordi ülikooli molekulaarspektroskoopia ekspert, kes leidis «de Brécy Tondo» loomisel kasutatud pigmentide järgi, et maal valmis renessansiajal. 

Tagasi üles