AEGADE PARIMAD FILMID Natside lemmikjuut ja usust lolliks läinu

Janar Ala
, toimetaja
Copy
2026. aasta Fritz Langi nägemuses: «Metropolis» – üks esimesi täispikki ulmefilme.
2026. aasta Fritz Langi nägemuses: «Metropolis» – üks esimesi täispikki ulmefilme. Foto: Filmikaader

Möödunud nädalal – küll aastakümneid tagasi – esilinastus kaks filmi, mida ikka hinnatakse filmiajaloo märkimisväärsemate hulka. Fritz Langi «Metropolis»(1927) ja Carl Theodor Dreyeri «Ordet»(«Sõna») (1955). Viimase ajakirja Sight and Sound filmikriitikute kõigi aegade parimate filmide edetabelis on «Metropolis» 67. ja «Ordet» 48. kohal.

Fritz Lang armastas kanda monoklit või silmalappi nagu piraat. Otsest vajadust tal kummagi järele ei olnud, aga see lõi muljet. Muljet stereotüüpsest türanlikust saksa filmilavastajast – kujust, kelle tekkimisele Lang ise tublisti kaasa aitas.

Tema ilmselt hinnatuimas, pedofiilist lastetapja jälitamisest rääkivas filmis «M» (1931) lasknud Lang pedofiili kehastanud Peter Lorre trepist alla visata, et saada näitlejale õiget hirmunud väljanägemist. «Metropoliseski» pidid linna uppumise stseenis sajad vaesed (sõna otseses mõttes vaesed, neid ei olnud ka 1920ndate Berliinist raske leida) lapsed mitu päeva külmas vees lõdisema, et kontrollfriigist režissöör saaks, mida vaja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles