Tartu-Pärnu-Tartu kunstiekspress: Kultuuripealinna viidi viisakas pepunumber

Triinu Soikmets
, kunstiteadlane
Copy
«Tartu-Pärnu-Tartu kunstiekspress» Põleva Kaelaga Kirjak. Vasakult: Sorge, Meeland Sepp.
«Tartu-Pärnu-Tartu kunstiekspress» Põleva Kaelaga Kirjak. Vasakult: Sorge, Meeland Sepp. Foto: Alar Raudoja

Vaevalt jõudis «Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress» end kohalikus kunstimajas ära parkida ja uksed avada, kui juba lendas seal peale «Põleva Kaelaga Kirjak» oma performatiivsete tsirkusenumbritega, mida läbisid sümbolitena selga löödud terariistad ja publikusse sihitud tagumendid, aga ka kuldne õun ja suur süda. Näituse «Edela-Eesti anarhismi eripärad» pealkiri sai ilmekalt illustreeritud ning Pallase rikkumata noorsugu jäi kummastunult kukalt kratsima. Kunstielu kõverpeegel ongi paras tükk seedida!

Rühmituse filosoofia näib olevat korraga naiivselt positivistlik ja dramaatiliselt fatalistlik, umbes selline, nagu on sõnastanud näitusel postuumselt osalev Andrus Joonas: «Armastus võidab hirmu. Argus on patt.» Ka Joonasel oli oma legendaarne pepunumber, kus ta pükse kordamööda alla lastes ja üles tõstes esitas küsimuse selle kohta, mis siis on kunst ja mis ei ole, ja just tema maanteekunsti performance’i jäädvustusega algab ka Edela-Eesti anarhismi eripärasid dokumenteeriv kronoloogiline fotorida.

Tagasi üles