Selle nädala lõpus saabub Eestisse legendaarne Prantsuse režissöör ja kirjanik, ligikaudu saja muusikafilmi autor Bruno Monsaingeon. Tema visiidi peamine siht on osaleda oma vastvalminud muusikadokumentaali «Klaus Mäkela. Leegi suunas» Eesti esilinastusel 28. aprillil Arvo Pärdi Keskuses.
Eestit külastab mainekas Prantsuse filmirežissöör ja sadade muusikafilmide autor
«Bruno Monsaingeoni panus 20. sajandi muusikaliste suurkujude jäädvustamisel on hindamatu, tõtt-öelda polegi talle selles vallas maailmas kedagi kõrvale panna,» ütles tema loomingu põhjalik asjatundja, muusikafilmide ekspert Heidi Pruuli.
Äsja rahvusvahelise klassikalise muusika auhinna ICMA (International Classical Music Award) eriauhinnaga pärjatud Bruno Monsaingeon on oma haruldase vaistu ja põhjalikkusega filmilindile talletanud terve varamu selliste tippinterpreetide loomingut nagu Glenn Gould, Yehudi Menuhin, Svjatoslav Richter, Gennadi Roždestvenski, Mstislav Rostropovitš, Dietrich Fischer-Dieskau, Grigori Sokolov, aga ka noorema põlvkonna muusikuid – Piotr Anderszewski, Valeri Sokolov, kvartett Arod ja Klaus Mäkelä.
Erilise tähelepanuga on ta jälginud vene juurte ja nõukogude võimuga vastuollu läinud muusikute käekäiku, millest räägib rohkesti auhindu võitnud «The Red Baton. Scenes from Musical Life of Stalinist Russia».
Umbes kümmekond Monsaingeoni filmi on jõudnud ETV vahendusel ka Eesti vaatajateni.
Bruno Monsaingeon on öelnud, et ta maalib muusikat kaameraga. «Tema filmide visuaalne keel ongi ääretult tundlik, hõrk ja muusika kulgemise loogikast lähtuv. Töötades ise nii operaatori kui küsitlejana, on tal väga selge nägemus oma kontseptsioonist ja soovitud tulemusest,» sõnas Heidi Pruuli.
Olles ise viiuldaja ja tundes hästi nii keelpillide kui klaveri repertuaari, on Monsaingeoni filmide peategelased eranditult interpreedid, sest nende missioon on loodut elavana hoida ja inimesteni tuua. Tema tööstiili iseloomustab tohutu põhjalikkus: materjali aastatepikkune kogumine, muusikaesituste salvestamine, sellest vormistuvad eraldi kontserfilmid, lõpuks dokumentaal ja sageli intervjuude põhjal ka raamat. Mõne filmi valmimisele eelneb ligi paarkümmend aastat ettevalmistust.
Arvo Pärdi Keskuses 28. aprillil kell 17 linastuv film Soome noorest dirigendist Klaus Mäkeläst on Monsaingeoni seni viimane film, mis on mõneti erandlik. Kaks täiesti eri põlvkondadest loojat leidsid teineteist nagu saatuse tahtel ja asusid koostööle veel enne, kui filmile rahastus leiti.
Mäkelä entusiasm ja pulbitsev energia, oskus muusikuid kuulata ja neile vabadust anda, tema lahkus ja empaatiavõime köitsid filmimeest, kes tundis kohe ära, et tegemist on 21. sajandi ühe väljapaistvama dirigendiga. Mäkelä peadpööritav karjäär ongi selle kinnitus.