ARVUSTUS Metafüüsilise kitši meistriklass kultuuripealinnas

Janar Ala
, toimetaja
Copy
Range minimalismi valgused ja varjud: Dumb Type’i «Tangent».
Range minimalismi valgused ja varjud: Dumb Type’i «Tangent». Foto: Yoshikazu Inoue

Üks Eesti filosoof ütles kord eravestluses, et talle meeldib vahel labane olla. Jaapani visuaaltehnoloogilise kunsti legendide Dumb Type Tartus Euroopa esmaettekantud lavastus «Tangent» oli sellise suhtumuse totaalne vastand.

Ma ei hakanudki väga palju enne lavastust uurima ja puurima, mida tükk endast kujutada võib. Mõtlesin minna tühja lehena, ehkki päris tühi leht pole ju võimalik. Eeldused olid. Eeldasin ka midagi jaapanlikku (sellegi suhtes leiab ju ka stereotüüpseid eeldusi), ehkki Kyotost pärit Dumb Type ise end kuigi «jaapanlikuna» ei presenteeri, pigem ollakse läänesuunalised. Pealkiri tähendab eesti keeli tangensit. Midagi matemaatilist eeldasin siis üksiti ka. Eeldused olid ju pigem igavapoolsed, aga samas ka sellised, mis lubasid eeldada veel sedagi, et ehk mu eeldused osutuvad siiski natuke valeks.

Metafüüsiline kitš

Oli ruum, mida võiks kirjeldada laias laastus kui tühja ruumi (need objektid ei seganud). Oli lavapildi modernismijäägiline ja minimalistlikult ülimaitsekas disainitus.

Tagasi üles