VÄNGED SÕNAD JA PALJAS TAGUMIK Solvatud teatrikriitik kaebab teatrilavastaja kohtusse (2)

Kultuuritoimetus
Copy
Angelica Liddelli lavastus «DAMON El funeral de Bergman» Avignoni teatrifestivalil.
Angelica Liddelli lavastus «DAMON El funeral de Bergman» Avignoni teatrifestivalil. Foto: EPA / TERESA SUAREZ / Scanpix

Prantsuse teatrikriitik kaebas Hispaania teatritegija kohtusse pärast seda, kui lavastaja nimetas kriitikut laval avalikult «värdjaks», vahendab Guardian. 

Prantsuse teatrikriitik Stéphane Capron on otsustanud kohtusse kaevata Hispaania teatritegelase Angélica Liddelli, sest Liddell luges laval ette ühe kriitiku arvustuse, näitas publikule paljast tagumikku ja nimetas kriitikut avalikult «värdjaks».

Angélica Liddell valis Avignoni etenduskunstide festivali avaetendusel ettelugemiseks  ühe prantsuse kriitiku negatiivse arvustuse tema varasemale tööle. Seejärel sõnas 67-aastane Liddell, et «kriitikud peaks oma hädisust tunnistama» ning ütles raevukalt, et vihkab ja jälestab kriitikuid, tõstis üles oma kleidisaba ning näitas 1000-pealisele auditooriumile perset. 

Liddelli sõnul tuleb tema rünnakut kriitiku vastu mõista kui osa tema kunstilisest esitusest.

Kriitiku ja teatritegija omavaheline kemplus on juba tekitanud palju arutelu kunstilise vabaduse kohta ning nüüd on Stéphane Capron otsustanud, et esitab teatritegija vastu kaebuse laimamise pärast. Samuti nõuab Capron, et teater jätaks ülejäänud festivali vältel tema nime mainimata. Seda nõudmist toetab ka Prantsuse teatri-, muusika- ja tantsukriitikute liit Syndicat de la Critique.

«Samamoodi nagu me toetame loomisvabadust, toetame ka ajakirjandusvabadust,» seisis ametiühingu avalduses. «Meie riigis on kriitikud endiselt vabad kirjutama ja oma seisukohti avaldama.»

Vastuseks kriitikale ütles Avignoni festival, et ka nemad kaitsevad sõnavabadust ja ajakirjandusvabadust, mistõttu ei olnud neil plaaniski esitletud teose terviklikkust segada.

«Kunstilise projekti raames laval tehtud kommentaare ei saa pidada festivali seisukohaks,» lisati festivali avalduses. 

See pole sugugi esimene kord, kui kriitiku ja teatritegija omavaheline riid normaalsuse piiridest väljub. Eelmise aasta veebruaris määris Hannoveri riigiooperi balletikompanii juht kriitiku näo kokku koera väljaheidetega, sest kriitik nimetas ühes arvustuses tema lavastust igavaks. 

Tagasi üles