Üks Hitleri lemmikteoseid: natside konfiskeeritud maal jõudis viimaks õigetele omanikele tagasi (1)

Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Värvitud foto Adolf Hitlerist.
Värvitud foto Adolf Hitlerist. Foto: Heinrich Hoffmann / Wikimedia Commons
  • Adolf Hitler tahtis varastatud maali eksponeerida kunstimuuseumis, mida ta Linzis avada lootis.
  • Natsid konfiskeerisid maali 1942. aastal.
  • Saksamaa kultuuriministri sõnul muutusid kunstikogust ilma jäänud juutide saatused nähtavamaks.

Saksa kunstniku Carl Blecheni ühe ilusaima teose konfiskeerisid 1942. aastal natsid, kuid maal on järgnevate aastakümnete jooksul läbinud hämmastava teekonna ning jõudnud tagasi õigete omanikeni. «Natside kunstivarguste uurimine on oluline osa natsirežiimi taga kiusatud inimeste mälestamisest,» kostis Saksamaa kultuuriminister.

Blecheni maastikumaal «Oruveskid Amalfis» (u. 1830) ostis esialgu dr. D. H. Goldschmidt 20. sajandi alguses Berliinis. Maal pärandati edasi tema poegadele, keemikuna töötanud Eugenile, ning kirjastajana töötanud Arthurile.

Vennad, kes tegid enesetapu

Paraku sooritasid vennad enesetapu pärast 1938. aasta novembripogrommi, mida tuntakse ka kristallööna (Kristallnacht), ning nende ühine kunstikogu pärandati nende vennapojale Edgar Moorile. Kuid Moor oli emigreerunud Lõuna-Aafrikasse, mistõttu jäid kunstiteosed Berliini korterisse, mida ta jagas ta oma onudega. Kunstiteosed konfiskeeris 1942. aastal Gestapo.

Blecheni maastikumaal «Oruveskid Amalfis» (u. 1830)
Blecheni maastikumaal «Oruveskid Amalfis» (u. 1830) Foto: Pressifoto

Adolf Hitleri niinimetatud Linzi erikomisjon ostis maali pärast seda, kui selle konfiskeerisid natsid. Hitler olevat lausa plaaninud teose eksponeerimist oma teostamata Führermuseumis, mida Hitler plaanis avada kodulinnas Linzis Austrias.

Tänu Saksamaa Liitvabariigi kunstihaldusele, mis uurib riigi kultuuriväärtuste päritolu, et määrata kindlaks, kas need on natside röövitud, on Blecheni maal nüüd tagastatud õigetele omanikele, Edgar Moori järeltulijatele.

Teosest sai riigi omand

«Kunstiteose tagastamine on perekonna ja selle ajaloo jaoks väga oluline,» selgitas Moori järeltulijate esindaja. «Minu klient on tänulik selle eest, et on tunnustatud tõsiasja, et see kunstivargus oli Arthur Goldschmidti ja Eugen Goldschmidti ahistamise ja tagakiusamise tulemus.»

Pärast teise maailmasõja lõppu – täpsemalt 1952. aastal – võttis Saksamaa liitvabariigi valitsus «Oruveskid Amalfis» oma hoolde ning 1960. aastal sai teosest riigi omand. Viimati laenutati see prints Pückleri muuseumi fondile.

Paar aastat tagasi näidati Carl Blecheni teoseid Cottbusis Fürst-Pückler-Museumis.
Paar aastat tagasi näidati Carl Blecheni teoseid Cottbusis Fürst-Pückler-Museumis. Foto: Frank Hammerschmidt / dpa

«Natside ellu viidud kultuurivara varguste uurimine on oluline osa natsirežiimi tagakiusatud inimeste mälestamisest,» kostis Saksamaa kultuuriminister Claudia Roth pressiteates. «Carl Blecheni maali tagastamisega, mis konfiskeeriti natside tagakiusamise tulemusena, muutuvad Arthur ja Eugen Goldschmidti ning Edgar Moori saatused nüüd veidi nähtavamaks.»

Tagasi üles