Täna oleks Ülo Sooster (1924–1970) saanud saja-aastaseks. Millest on naljakas mõelda. Et kui olekski saja-aastaseks elanud – lihtsalt nii, hüpoteetiliselt –, oleks ta endaga, siin ja praegu, küllap üsnagi rahul.
Tellijale
Ülo Sooster – prillidega hiidlase portree saja-aastasena
Tema kunst pole kaotanud oma vahedat mängulisust. Pole vajunud unustusse «sürrealismi järellainetustena idas», vaid on saanud osaks kunstiajaloo kaanonist. Lisaks naudib sürrealism meetodi või kunstilise omailmana teatavat renessanssi. Tahes-tahtmata kerkib vaimusilma ette šikkide sarvraamidest prillidega Hiiu ätt, kes räägib entusiastlikult, «kui hea oli tunamullune biennaal» või kuidas isegi tema vedas ennast Leonora Carringtoni vaatama, sest «me ju ajasime tegelikult sama asja, näed».
Isegi saja-aastast Ülo Soosterit on raske ette kujutada kuidagi tömbi ja osavõtmatuna – minu peas, näe, käib teine reisimaski. Mistõttu on seda kurvem kunstniku lühikeseks jäänud elu.