NÄDALA PERSOON Tõnu Kaljuste: paljud kultuuriministrid on olnud taidlejad ning kandnud seda mõtteviisi (3)

Copy
Dirigent Tõnu Kaljuste 20. oktoobril Naissaarel. Ta võrdleb tühjal saarel elu alustamist muusikateose esiettekandega. Naissaarel sai otsustavaks, et parasjagu müüdi maailmakuulsa optiku, astronoomi ja leiutaja Bernhard Schmidti sünnikohta. «Mind köidab ja tõukab edasi kultuurilugu,» põhjendab Kaljuste. Ta tellis Hollandi-Inglise heliloojalt Dominy Clementsilt paar muusikateatri tükki Schmidtist ja palus Jaan Krossil kirjutada romaani «Vastutuulelaev» ainetel näidendi. Nargenfestivalil kanti need ette.
Dirigent Tõnu Kaljuste 20. oktoobril Naissaarel. Ta võrdleb tühjal saarel elu alustamist muusikateose esiettekandega. Naissaarel sai otsustavaks, et parasjagu müüdi maailmakuulsa optiku, astronoomi ja leiutaja Bernhard Schmidti sünnikohta. «Mind köidab ja tõukab edasi kultuurilugu,» põhjendab Kaljuste. Ta tellis Hollandi-Inglise heliloojalt Dominy Clementsilt paar muusikateatri tükki Schmidtist ja palus Jaan Krossil kirjutada romaani «Vastutuulelaev» ainetel näidendi. Nargenfestivalil kanti need ette. Foto: Sander Ilvest

Eesti Filharmoonia Kammerkoori, keda juhib Tõnu Kaljuste, on Briti muusikaväljaanded valinud maailma parimate hulka. Õigupoolest on koor tervik Tallinna Kammerorkestriga. Kaljuste ise ütleb, et tema tagab kvaliteedi, kõik edasine on ainult müügikära.

Intervjuu mõte läks idanema augustis Birgitta festivalil, kui Kaljuste juhatatud hiigelkoor ja ERSO esitasid Arthur Honeggeri «Surmatantsu». Teise maailmasõja eel kirjutatud oratooriumis on eelseisvate tapatalgute aimdus juba kuulda.

Kohtusime nüüd, oktoobris.

Kas te vahel surmale ka mõtlete?

Mis sellele ikka mõelda. Surm on nii palju kordi dirigeeritud teema. Elul on, nagu igal teosel, algus ja lõpp. Surm on nagu küpsus. Ajakirjaniku sellisele küsimusele on lihtsam vastata, et ei mõtle.

Vastupidi, sest ajakirjanik küsib: miks te ei mõtle?

Tagasi üles