Saada vihje

LINNAKESKKOND Viin, agulid ja ummikud: selle pärast pole Tallinnas ilusat linnaelu

Copy
Tartu maantee: tänava laius Sossi mäel on jäänud samaks, liiklustihedus aga mitte. Ainuüksi Lasnamäel elab tänapäeval sama palju inimesi, kui saja aasta eest kogu Tallinna linnas kokku.
Tartu maantee: tänava laius Sossi mäel on jäänud samaks, liiklustihedus aga mitte. Ainuüksi Lasnamäel elab tänapäeval sama palju inimesi, kui saja aasta eest kogu Tallinna linnas kokku. Foto: Mihkel Maripuu

Kes on süüdi Tallinna liiklusprobleemides? Kelle poole näidata näpuga, kui tänavad on autodest umbes, jalgrattateed ei taha kuhugi ära mahtuda, ühistransport on aeglane ja mida kõike veel? Poliitikute ja linnavalitsejate otsa pole mõtet vaadata. Põhjused on ajaloos ning suurimad süüdlased on kerkiv maapind, viin ja rahapuudus.

Pangem korraks silmad kinni ja kujutlegem, milline võiks välja näha Eesti pealinn, kui Iru muinaslinnust poleks maha jäetud ning taanlased oleksid oma tugipunkti rajanud mitte Toompeale, vaid Iru linnamäele.

Linna süda oleks sel juhul praegusest kõigest kaheksa kilomeetrit ida poole, ent Tallinn näeks hoopis teistsugune välja. Kesklinn ei oleks surutud mere ja järve vahele ning linn oleks saanud kasvada võrdsemalt ka põhja ja lõuna suunas. Asustus oleks jaotunud ühtlasemalt ja ka käärid vahemaades, mis kesklinna jõudmiseks tuleb läbida, poleks nii suured. (Praegu on kõige kitsamalt kohalt mõõdetuna vahemaa merest järveni umbes kolm kilomeetrit, samas kui vahemaa Pääskülast kesklinna jääb 15 kilomeetri kanti.) Paljumanatud kikilipsukujust ei teaks keegi midagi. Ka kesklinnast ümbersõitude rajamiseks oleks ruumi olnud piisavalt. No ja muidugi voolaks läbi linnakeskme jõgi, nagu ühele korralikule linnale kohane.

Tagasi üles