Saada vihje

Suri «Viiskümmend halli varjundit» filmide režissöör

Režissöör James Foley.
Režissöör James Foley. Foto: REUTERS/Danny Moloshok/Scanpix
  • Foley tegi oma karjääri jooksul koostööd nii Madonna, Al Pacino, Sean Penni kui ka Gene Hackmaniga.
  • Foley vahetas aastate jooksul žanre ning lavastades nii televisioonis kui ka kinolinal.
  • Režissöör lavastas ka kaks «Viiskümmend halli varjundit» filmi.

James Foley, Brooklyni päritolu filmitegija, kes tegi karjääri jooksul rohkem kui 30 aastat koostööd tipptasemel staaridega nagu Al Pacino, Sean Penn, Madonna ja Mark Wahlberg filmides, televisioonis ja muusikavideotes, on surnud. Ta oli 71-aastane.

Foley esindaja ütles neljapäeval, et ta suri rahulikult oma Los Angelese kodus pärast aastaid kestnud võitlust ajukasvajaga, vahendab Hollywood Reporter.

Foley sündis 28. detsembril 1953 ja kasvas üles New Yorgis. Ta lõpetas keskkooli ja läks edasi filmindust õppima New Yorgi Ülikooli ja seejärel Lõuna-California ülikooli Los Angeleses. Just oma filmitudengiaasta viimasel aastal muutis juhuslik kohtumine tema elu edasist käiku ja andis tõuke tema karjäärile kaamera taga.

«Mul vedas väga ja Hollywoodi perversses matemaatikas olin oma viimasel filmitudengiaastal ja elasin ühises korteris ühe tüübiga. Üks naine ajas minu sõpra taga, aga meil oli selline filmitudengite pidu, kus inimesed näitasid oma tudengifilme valgele seinale ja tõmbasid end pilve,» meenutas Foley detailselt Film Freak Centrali anekdoodis. «Ja see tüdruk tuli. Hal Ashby ajas teda taga — tema ajas minu sõpra ja Hal ajas teda — ja Hal helistas talle ja küsis, kas võib tulla sellele tudengifilmide peole. Just siis, kui ta uksest sisse astus, näidati minu filmi seinal. Ma ei tea, kas ta oli lihtsalt viisakas, kuid ta ütles, et talle meeldis see ja et ta plaanib luua ettevõtte, mis hakkab tootma teiste inimeste filme ja nii, et kas ma võiksin midagi kirjutada ja lavastada.»

Foley tunnistas, et arvas, et see kõik oli unenägu. Kuid hetkeks, mil ta kirjutas stsenaariumi mustandi, oli Ashby juba välja andnud kaks filmi, mis mõlemad õnnetult põrusid, andes võimaluse Foleyle. «Kuid sel ajal, kuna Hal Ashby oli mind tööle võtnud, sai minust tuntud nägu Hollywoodis ja ma sain mingis mõttes elujõuliseks selles imelikus Hollywoodi matemaatikas lihtsalt sellepärast, et keegi teine, keda austati, arvas, et ma olin elujõuline.»

Ta suutis selle hoovuse pealt teha oma režissööridebüüdi, 1984. aasta «​Reckless»​, kus mängisid Aidan Quinn ja Daryl Hannah. Sellele järgnes Madonna «Dress You Up» muusikavideo lavastamine, mis märkis paljude koostööde algust lauljatariga. Foley lavastas veel sellised ikoonilised Madonna muusikavideod nagu «Live to Tell», «Papa Don’t Preach», «True Blue» ja «The Look of Love». Ta lavastas ka 1987. aasta mängufilmi «Who’s That Girl», kus Madonna mängis.

See oli Madonna viimane katse filmikarjääriga, sundides ka Foley oma karjääri üle järele mõtlema. «See oli suur elukogemus. See esimene ebaõnnestumine on nii šokeeriv,» ütles ta kunagi.

Järgmisel aastal, 1986, ilmus tema film «At Close Range», mille peaosades olid Sean Penn ja Christopher Walken. Seejärel lavastas ta filmi «After Dark, My Sweet», kus mängisid Jason Patric, Rachel Ward ja Bruce Dern, ning ühe «Twin Peaksi» episoodi, enne kui ta lavastas 1992. aastal filmi «Glengarry Glen Ross»​, mis kujunes üliedukaks.

Kinnisvaramaailmas toimuva film peategelased olid Al Pacino, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Ed Harrise, Alan Arkin ja Kevin Spacey. Pacino pälvis selle eest parima kõrvalnäitleja Oscari-nominatsiooni. Foley ja Pacino tegid hiljem koostööd 1995. aasta filmis «Two Bits».

1996. aastal andis Foley välja oma põneviku «Fear»​, kus mängisid Mark Wahlberg ja Reese Witherspoon. Kuigi see teenis kinodes vaid 20,8 miljonit dollarit, tegi see kuulsaks nii Wahlbergi kui ka Witherspooni. 

Pärast «Fear»​ tõi Foley ekraanile filmi «The Chamber»​, mille peaosades võis näha Gene Hackmani ja Chris O'Donnellit.

Nullindatel viis Foley oma anded telesse, lavastades ühe «Hannibali» osa, enne kui asus tööle Netflixi esimeses originaalsarjas «Kaardimaja». Lõpuks lavastas ta 12 osa tunnustatud sarjast. 

Tagasi suurele ekraanile naastes lavastas ta kaks «Viiskümmend halli varjundit» frantsiisi filmi, võttes esimese filmi järel teatepulga üle Sam Taylor-Johnsonilt. Foley'le jäid lavastada frantsiisi kaks viimast filmi, «Viiskümmend tumedamat varjundit» ja «Viiskümmend vabastatud varjundit», osatäitjateks Dakota Johnson ja Jamie Dornan.

2017. aasta intervjuus The Hollywood Reporterile rääkis Foley sujuvatest üleminekutest, mida ta oma karjääri jooksul oli teinud, liikudes tele- ja filmivaldkondade ning žanrite vahel.

«Mis mulle meeldib, on see, et see on olnud voolav. Olen saanud väga voolava karjääri tõusude ja mõõnade ning vasakule ja paremale kaldumistega, ja ma olen alati vastanud sellele, mis mind parasjagu huvitas ja olin väga ükskõikne žanrite suhtes,» ütles ta.

«Asi, mis mulle kõige vähem meeldib, on arusaadav kalduvus panna keegi mingisse lahtrisse või määratleda neid kui: «Ta teeb seda tüüpi filme, nii et kui me teeme seda tüüpi filmi, peaksime saama ta ja ta teeb selle nii nagu teised filmid, mida ta on varem teinud.» See pole mulle isiklikult huvitav, end korrata. Nii et ma olen alati järginud oma nina, paremuse või halvemuse nimel, mõnikord halvemuse.»

Movie Habiti intervjuus ütles Foley, et ta usaldab oma sisetunnet, valides projekte, mis meeldisid talle ja mis tema arvates ka publikule meeldiksid. «Mitte et olla eklektiline lihtsalt eklektilisuse pärast, aga kui ma järgin seda ideed, mis mulle meeldib, siis arvan, et see läheb eklektiliseks. Tagasi vaadates saan teadlikuks seostest mitmete filmide vahel.»​

Kommentaarid
Tagasi üles