:format(webp)/nginx/o/2025/05/12/16840138t1h6cc0.jpg)
Mitte ilmaasjata ei ole Lola Liivatit nimetatud abstraktse maalikunsti elavaks legendiks. Temast sai ekspressiivse abstraktsionismi maaletooja ja omanäoline arendaja eesti kunstis, ta jõudis välja «puhta maalikunstini». Selleks et mõista, kuidas kõik alguse sai, kujutleme end esmalt stalinismi ja selle hukkamõistmise järgsesse ajastusse, konkreetselt 1957. aastasse VI ülemaailmsele noorsoo- ja üliõpilasfestivalile Moskvasse.
Lola Liivat oli ainus eesti kunstnik, kes tuli 1957. aasta Moskva festivalilt tagasi pöördelisimate ja jäävate muutustega loomingus. Võimalik, et ta oli ka ainus eesti maalija, kes nägi Ameerika kunstniku Harry Colmani process painting’u näidisseanssi! Koos skulptor Lea Jürissoniga olid nad läinud Moskvasse n-ö metsikult, omal käel, ega kuulunud seega nende hulka, keda veeti ringi mööda ametlikke üritusi.