Selle, ühe noore inimese juurest teise juurde kulgeva retke käigus avastab Enn ka iseennast. Romaani sõnumit on siin-seal juba tsiteeritud: pole oluline, kas see, mida me usume, on ka tõsi. Oluline on see, milliseks usk meid muudab.
Kirjandusloolasena leian Rein Raua romaanis tüpoloogilist sarnasust 1970. aastatel Eestis viljeldud mudelromaaniga. Eesti romaaniloo uurija Pärt Lias on seesuguse romaanikirjutuse esindusliku tekstina nimetanud Aimée Beekmani «Valikuvõimalust» (1978). Lisaksin siia ka Enn Vetemaa «Möbiuse lehe» ja «Tulnuka».
Mudelromaanis konstrueeritakse mingi olukord, milles uuritakse tegelaste psüühika muutumist ja käitumise motiive. «Möbiuse lehes» näiteks on selleks mälu kaotanud mees, kes vaimuhaiglas rekonstrueerib järk-järgult oma elukäigu.
Raua romaanis püüab Enn Padrik taasluua Kaskedetaguse talus traagilise lõpuga tulekahju ning seal viibinud noorte inimeste mõtteilma.
Milline see on 21. sajandi esimesel kümnendil ning kuhu see võib viia – see on Raua romaani keskne probleem. Ulatuslikust tegelaskonnast tõusevad reljeefsemalt esile jutustaja Enn ise, Anni Padrik, tema sõbranna Birgit, Kaskedetaguse perenaine Veronika ja Androidi-nimeline uue usu jutlustaja, kellest võiks saada Eesti Jim Jones.
Muide, Kaskedetaguse tragöödia tõi otsemaid meelde selle, mis juhtus märtsis 1997 San Diego lähedases luksusvillas, kus mitukümmend kahekümnendates aastates usufanaatikust noort inimest tapsid end tugevatoimelise uinutiga. Neil oli internetis kodulehekülg «Taevavärav» (!). Anni ja tema kaaslasedki tahtsid läbi puhastustule jumala juurde pääseda.