«Arhitektuurifoto väikese poisiga» on Carri villa esimene näitus, ja selle osas, et see viimaseks ei jää, ollakse entusiastlikud. Näitus koosneb viiest maalist, mis on paigutatud viide ruumi. Väike poiss (kohati on poiss tõesti nii väike, et arhitektuurimassiiv muudab ta praktiliselt olematuks) on sätitud selliste anonüümsete hoonete nagu ladu, tehas, kontorihoone jne juurde.
See on üks melanhoolne poiss, kuna tema ümber ei ole praktiliselt muud kui tühjus, industriaalne tühjus, mis on võtnud arhitektuuri vormi. Nagu laps ikka, asub ta oma sisekosmoses ega pruugi lasta end sellest kõigest segada.
Mina vaatasin näitust suures avamise saginas, mis ei ole võib-olla parim viis vaatamiseks. Pigem on need maalid kontemplatiivsed, võimaldavad astuda suhtlusse samasuguse vaikusega, nagu paistab ka piltidelt. Miks mitte mõtiskleda natuke industriaalsusest, mitte-kohtadest, valgusest ja varjust, kella viiesest eelõhtumelanhooliast ja veel mitmest vajalikust asjast.
Kohamälu või -märkide puudumine on narvalik, selles mõttes esindavad Saadoja pildid selle koha vaimu vaata et ideaalselt – kunstnik teab, mis ta teeb, ta on sattunud õigesse kohta.
Teises maailmasõjas linn sama hästi kui hävitati ja selle ajalooline arhitektuurikihistus kadus. 19. sajandi teises pooles rajama hakatud Kreenholm on praktiliselt ainus pikema kui nõukogudeaegse (stalinism, hruštšovkad) arhitektuurimäluga koht.
Hetk avamiselt. Tavalise ja eeldatava publiku kõrval, kes on kunstinäituse avamisele tulnud (jälle need eelarvamused, paraku aga ongi kunstimaailm oma eelarvamustes üsna kinnistunud ja arrogantne) olid kohal ka ühed n-ö tavalised narvakad, vist ema ja poeg. Nad käisid näitusel tiiru ära ja tahtsid seejärel kunstnikuga koos sõbrapilti teha. Üks tegi ja teine tegi ning räägiti ka juttu.
Näituste avamistele on iseloomulik veel see, et tahad sealt vahepeal eemale kõndida. Näiteks Narvas – romantiline linn, nagu ta on – astud õhtupimeduses Kreenholmi müüride lähedusse. Sealt tagasi tulles panin tähele, et ema, poeg ja Saadoja jätkuvalt räägivad, ikka vahetavad muljeid või midagi. Inimesed, tundub, oskasid näitust hinnata ja tundsid huvi. Võib-olla oli see integratsioon, võib-olla ei olegi kaasaegne kunst nii lootusetult parasiitlik nähtus, milliseid omadusi sellele üldiselt armastatakse omistada.
«Arhitektuurifoto väikese poisiga – õlimaalid lõuendil»
Avatud Narvas John Carri villas (Joala 18) 19. oktoobrini