Kohe tulid ka tellimustööd tugevamast materjalist, nagu pronks ja graniit. Neid maamärke on terve Eesti täis, õnneks mitte revolutsioonikangelaste, vaid kultuuritegelaste monumentidena.
Tipnes see Anton Hansen Tammsaare kujuga, mis pälvis koguni Nõukogude Liidu riikliku preemia. Olen kuulnud vanematelt skulptoritelt, et preemia määramisel läksid raksu Moskva ja Leningradi kunstiametnike maffiad ja lõpuks otsustati, et anname siis preemia sellele baltlasele.
Tammsaare lesk olevat pärast katte avamist öelnud, et «see pole küll minu mees, ta on pigem Leonid Lentsmani nägu». Järgnesid kõiksugu tiitlid ja preemiad. Soans pakkus ehk endalegi teadmata kompromissi mõõdukalt uudse vormikeele ja ametliku kunsti, valguse ja varju vahel.
Näitusel on Soans pannud välja fotosid oma tuntumatest monumentidest, kuid mitte paraadpilte, vaid näidates pronksivalu faktuure. Siin pole midagi silutud realismist, vaid see, mida tavavaataja kaugelt vaadates ei näegi.
Soans on seda tüüpi skulptor, kes modelleerib vormi, mitte ei kõrvalda ega raiu materjalist välja liigsena tunduvat. Peale selle mõtleb ta ruumiliselt, tajudes, et skulptuur ongi erinevalt tasapinnalistest kunstiliikidest kolmemõõtmeline.
Selles suhtes mõjub programmiliselt näituse avaakord installatsiooni «Ruumimõõde» näol – laialilaotatud suurendatud tollipulk. Ruumist kõneleb ka kunstniku taotlus minna raamidest välja. Siit ka näituse pealkiri «Varjud». 1977. aastast ongi pärit pronksist skulptuur «Vari», kus ka kuju vari on pronksi valatud.
Postmodernistlikus käsitluses on keskne mõiste «jälg», kuid eks vari ole samuti jälg. Kõike seda rõhutab ka näituse valgustus, kus iga skulptuuri saadab vari. Kõik päädib viimases saalis installatsiooniga, kus redelite vahelt paistab video inimestest eskalaatoril, kes liiguvad vastupidises suunas.