Urmas Vadi võinuks lavastajatöö usaldada kellelegi teisele. Paluda appi süütu pilguga kõrvalseisja, nii saanuks vältida siseringilavastuse sündi. Praegu tuleb aga tunnistada, et olulise teemaga lavastus pigem uinutab kui paneb kaasa mõtlema. Ja sellest on kahju.
Kui kõik lihtsalt ära seletada, siis Rein Paku mängitaval peategelasel Johnil (33-aastane, kirjastuse Koolibri toimetaja, elab Tallinnas, sünnilt tartlane, lapsi pole, elukaaslasega abielluda ega ka lahku minna ei julge) õnnestub leida raha väliseesti kirjandust tutvustava raamatusarja väljaandmiseks.
Rõõmu-uudisega ühel ajal tabab Johni ränk hoop, tema isa Herman Simm vahistatakse riigireetmise süüdistusega. Psühholoog soovitab isa enda jaoks surnuks kuulutada ja nii rändab John, kilekott isa tuhaga näpus, Austraaliasse, et saada väliseesti kirjanikult Kaupo Männistelt üdini sinimustvalge romaani kirjastamise õigused.
Teel kohtub John eestlastega, kel kõigil on Eestist ja eestlusest oma arusaam. Rännul, kus John sünnib ümber Juhanina, saadavad teda kolm ahvi ja Männiste romaani tegelased, viimased vabadusvõitlejad. Seega on laval üsna värvikas kamp. Ainult et Johni mängiv Rein Pakk on nagu Rein Pakk – ümmargune ja ohutu.
«Tagasi Eestisse» räägib vabadusest, vastutusest, eestlaseks jäämisest ja reetmisest. Kuigi lavastuses on rõhk Herman Simmil, keda näeme dokumentaalkaadrite vahendusel, ja tema poja lool, osutab Vadi ka teistsugusele reetmisele. Reetmisele, mida nagu ei peetagi reetmiseks – Eestist lahkumisele. Olgu selleks parem palk või muu olmeline mugavus. Sest eks ka Simm põhjendas reetmist tollase pensioni suurusega, 600 krooniga.