PÖFFi võitis Ukraina film sõjast

Tiit Tuumalu
, kultuuritoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elen Lotman, Tridensi Heeringa programmi parim operaator.
Elen Lotman, Tridensi Heeringa programmi parim operaator. Foto: Mihkel Maripuu

Pimedate Ööde filmifestival kuulutas eile õhtul 10 000 euro suuruse grand prix’ võitjaks ukrainlanna Eva Neimani filmi «Torniga maja» – loo 8-aastasest poisist, kes peab Teise maailmasõja lõpuaastail pärast ema ootamatut surma ühes rongijaamas ise tee vanaisa juurde leidma.

Autor on «loonud painajaliku meistriteose, mis kujutab sõjakoledusi süütu lapse silme läbi», resümeeris rahvusvaheline žürii, kuhu eestlastest kuulus Hollywoodis tegutsev operaator Alar Kivilo.

Väike kangelane peab selles sugestiivse pildikeelega aeglases mustvalges filmis murdma end läbi ükskõiksuse, mille on kaunilt trööstitu miljööga kujutatud tagalaprovintsi elanike hinge jätnud pikka aega kestnud sõja paine. Ta ei oska arvatagi, et sõda ei pruugi inimesi mitte ainult ühendada, vaid ka lahutada, tuua esile nende halvema, omakasupüüdlikuma poole.

Poissi, kellel filmis isegi nime ei ole, mängib harvanähtava loomulikkusega ühest Odessa internaatkoolist avastatud Dmit­ri Kobetskoi. Pildi on üles võtnud leedu kaameramees Rimvydas Leipus, kes sai ka parima operaatori auhinna. Natuke liiga palju on tunda Kira Muratova ja Aleksei Germani mõju.

Lugu ise põhineb Friedrich Gorensteini – «Solarise» kaas­stsenarist – jutustusel, mida olevat tahtnud filmiks vändata juba Andrei Tarkovski.

«Torniga majal» on juba ette näidata üks suur tunnustus, Karlovy Vary festivali kõrvalvõistlusprogrammi «East of the West» võit. Mäletatavasti oli samas ka Toomas Hussari «Seenelkäik».

Parima režissööri preemia läks filmi «Taak» eest lõunakorealasele Kyu-Hwan Jeonile, kes selle ka Vene Teatris aset leidnud lõputseremoonial isiklikult kätte sai. «Hetkekski hälbimata oma ainulaadselt poeetilisest stiilist, loob autor publiku silme ees valusate ja äärmuslike kaadrite abil teose, mis osutub lõpuks väga liigutavaks filmiks armastusest ja leppimisest,» kõlas žürii põhjendus.

Filmis, mida võib nimetada ka moodsa aja urbanistlikuks muinasjutuks, elab oma üksildast elu üks küürakas surnukuuri sanitar, kelle ülesanne on anda laipadele enne viimast teekonda esteetiline välimus. Ta kohtub teiste omasugustega, keda ühiskond tõrjub ja kes kõik kannavad oma ebaloomuliku keha rasket koormat, millest tekkiv frustratsioon väljendub õige äärmuslikes tegudes, nek­rofiilse armastusaktini välja.

Film on juba võitnud ühe tähtsa preemia, homo-Kuldlõvi Veneetsia festivalilt, nüüd siis oli PÖFFi kord.

Meesnäitlejatest nimetati parimaks Michal Urbaniak filmi «Minu ratas» eest ja naisnäitlejatest Franziska Petri filmi «Reetmine» eest. Kõrvalvõistlusprogrammi Tridensi Heeringas võitis Georgi Paradžanovi «Kõik on läinud», sama programmi parimaks operaatoriks tunnistati Elen Lotman filmi «Deemonid» kaameratöö eest.

Eesti filmide omavahelises konkurentsis sai 3200 eurot väärt esikoha «Seenelkäik», mille puhul hindas välismaalastest koosnev žürii satiirilist tooni ja tänapäeva meediapoliitika pihta suunatud intelligentset kriitikat.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles