Orient kõnnib seekord mööda Siiditeed

Valner Valme
, Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rozaneh Ensemble Iraanist esitab mitme tuhande aasta vanust muusikat.
Rozaneh Ensemble Iraanist esitab mitme tuhande aasta vanust muusikat. Foto: Orient

Viienda festivali Orient alapealkiri on «Siiditee sõnum», milleks kunstiline juht Peeter Vähi sai inspiratsiooni kahe aasta taguselt Siiditee-reisilt, kui Aleksander Suure ja Marco Polo jälgedes kõndides jäid tema teele Hiina, Pakistan, India, Afganistan, Iraan, Türgi ja Süüria ning nende sees alad, mis pole riigid, aga mis eristuvad muust ilmast selge etnilise kuuluvuse ja kultuuri tõttu, nagu Uiguuria, Kashmir, Hunza, Punjab ja Kurdistan.





Iidse kauba- ja selle kaudu kultuurivahetuse tuiksoone Siiditee algust ei osata päris täpselt määrata, läänepoolse ajaloolise märgina vallutas Aleksander Suur IV sajandil eKr Aasia Indiani. Nii jäi mõneks ajaks India maailma ääreks ja tollased eurooplased (kreeklased) ei teadnud Hiinast midagi. Ent juba 138. aastal eKr pani keiser Wu aluse Siiditee idapoolsele osale, luues sidemed Sise-Aasiaga.

Raga-kultuur


Orient toob meieni Siiditee kaubaartiklid ideoloogiatest ja religioonidest muusika ja muu kultuurini.

Tuntumaid nimesid on kindlasti 5. mail Estonia kontserdisaalis – Tallinna kontserdid leiavad aset just seal – esinev Wu Man, hiina traditsioonilise pirnikujulise pilli pipa mängija, kelle kuulsust suurendas mullu ka tema koostööplaat «The Cusp Of Magic» Kronos Quartetiga, millel esitati minimalismi ühe looja Terry Riley muusikat.

Lisaks Rileyle on Wu Man inspireerinud pipa-muusikat kirjutama ka Philip Glassi ja Tan Duni. Koos Yo-Yo Maga on ta asutanud Siiditee projekti, musitseerinud nn hiina lautol koos eri maailmajagude kammer- ja sümfooniaorkestritega, töötanud nii Emmanuel Axi kui Juri Bashmetiga jne.

Põhjaindialase Abhay Phagre trios mängib bansuri-flöödi meistri Phagre ja tabla-trummari Vinod Lele kõrval tanpural kaasa Peeter Vähi. Indias sai Phagre tuntuks koostöö kaudu hinnatud Delhi laulja Shri Madhup Mudgaliga, kes aitas Phagrel mõista india klassikalise muusika olemust.

Raga-kultuuri saadikuna on Phagre esinenud mitmel pool maailmas Põhja-Euroopast Uus-Meremaa ja Brasiiliani.

Shomyo, qawwali

Jaapani bambusflöödi yokobue virtuoos Michiko Akao esineb koos buda munkadega, esitades muusikat jaapani laulutraditsiooni shomyo vaimus. Shomyo tuleb sanskritikeelsest sõnast sabdavidya, mis tähendab hääleteadust, ka hääletekitamise viisi, millega braahmanid retsiteerisid Veda tekste. India Veda tekste ja jaapani shomyo’t ühendab maagiline jõud, mis esitajate ja suure osa kuulajate arvates mõjutab kosmilist korrastatust.

Kabul Ensemble lõi 1995. aastal Afganistani populaarseim laulja Hossein Arman. Ansambel esitab klassikalist ja religioosset muusikat, mille teeb eriliseks rubab-lauto ja santur-tsimbli tämbrikooslus. Nende pillidega liituvad india tabla-trummid, afgaani zirbaghali-trumm ja muud instrumendid.

Võib-olla kõige eksootilisem on uiguuri muqami-teater, mis hõlmab tantsu, jutustusi ning rahva- ja klassikalist muusikat. Kindlasti tasuks kuulata sufistlikku india ja pakistani lauluvormi qawwali pakistanlase Fareed Ayazi esituses. Ning põnev on ka Rozaneh Ensemble Iraanist, sealne naistebänd, mis esitab kahe vokalisti ja nelja instrumentalistiga mitme tuhande aastast iraani muusikat originaalkujul.

Festival
Ida muusika festival Orient
5.–10. maini Tallinnas, Viljandis, Ventspilsis ja Riias

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles