On huvitav, et Euroopast tõotatud maad otsima saabuvate illegaalsete immigrantide teema kordub siinses animatsioonis lühikese aja jooksul juba teist korda. Samaga tegelesid ka Kaspar Jancis ja lätlane Vladimir Leštšov joonisfilmis «Villa Antropoff», võrreldes ennasttäis Euroopat, või vähemalt üht selle osa, säilivuse kaotanud kondoomiga, mis pauguga lõhki läheb ja Aafrika rannikul maandub, inspireerides järgmisi õnneotsijaid teekonnale asuma.
Kas põhjus on selles, et pea 25 aastat pärast Berliini müüri langemist oleme nüüd ise samas situatsioonis, kus oli lääs enne ajaloolist kohtumist idaga? Kas miski on muutunud võrreldes 20 aasta taguse ajaga, kui Priit Pärn tegi filmi «Hotell E», mille viidet sisaldab ka Laasi film? Jälgime me praegu sündivat teistsuguse pilguga – annab see meile nüüd empaatilisema vaatepunkti?
Kui võimalik, valige vaatamiseks selle filmi 3D-variant. Sest vaadata on siin väga palju – just ruumilisena tuleb välja detailirikkus, kasutatud materjalide «elus» faktuur, need ilmuvad meie ette reljeefse ja kombatavana, ka nukud oma arvutianimatsiooni perfektsusest rikkumata ebatäiuslikkuses. Isegi siis, kui tegevus toppama jääb – pooletunnisest filmist on siiski raske ilma venitamata rohkem kui tunnist saada, iseäranis filmi teises pooles hakkab see silma.
Aga seesama ruumilisus töötab ka kontseptuaalselt – me istuksime justkui (kino)teatrisaalis ja hakkame vaatama filmi, milles mängivad nukud, kes esitavad ooperit.
Suurepärane on Ülo Kriguli kirjutatud muusika, väga karakteersed on Iiris Vesik ja Peeter Volkonski. Hea leid on panna Risto Joost esitama madrigali. Kindlasti tuleks sellest välja anda CD-plaat.
Minu meelest on Nukufilmi töökas kollektiiv teinud põnevalt ebastandartse filmi – oleks sel vaid kinodes vaatajaid, ja just nooremaid. Jään põnevusega ootama järgmist pikka 3D-nukufilmi, Kaspar Jancise ja Riho Undi «Mortenit lollide laeval».
«Lisa Limone ja Maroc Orange: tormakas armulugu»
Režissöör Mait Laas, stsenaristid Kati Kovács ja Peep Pedmanson, operaator Ragnar Neljandi,
kunstnikud Kati Kovács, Mait Laas ja Ivika Luisk, helilooja Ülo Krigul
Alates 8. märtsist Eesti kinolevis nii 3D- kui 2D-filmina