Vaatajavaenulikumat asja annab välja mõelda. Istud seal diivanil ja jõllitad rääkivaid päid. Visuaalset informatsiooni pole, lihtsalt raadiosaade, millele võib intervjueeritava foto juurde kleepida. Kogu selle materjali oleks võinud kasvõi
ERMi kodulehele riputada, et huvilised saaksid süvitsi minna ja näitusel tegeleda sellega, mida veebist kätte ei saa.
Hüva, olen video suhtes ebaõiglane. Seda võib ju arukalt kasutada ka, kui rääkivate peade asemel oleks olnud klipid sellest, kuidas legendaarsele Majak 203 lintmakile linti peale pannakse või Belamori paberossist kanepipläru valmistatakse. See oleks neile hilisteismelistele noormeestele, keda näitusel ohtrasti ringi luusis, palju põnevam olnud.
Ma olen selles maailmas ise aastaid viibinud ja võin puusalt tulistada kümneid värvikaid lugusid. Kuidas märtsikuus sandaalides Nõmme jaama taksofonist helistama minnakse – kahe peale 10 kopikat taskus – ja kahe kuu pärast Krimmist tagasi tullakse. Kuidas 14 mullikaga loomavagunis kuu aega Kaug-Itta sõidetakse. Õõtsunud nõukogude mini-Woodstockidel ja näinud, kuidas süstla otsa kukkunud sõbrad poole aastaga surevad.
Ma ei läinud näitusele selleks, et midagi uut teada saada. Vana ekshipina võin kinnitada, et kõik on õige – just selline see maailm oligi. Ma oleksin tahtnud teiste inimeste lugusid näha. Aga kahjuks on Kiwa-Toomistu ekspositsioon nagu 1978. aasta ülevaade rahvamajandussaavutustest. Kuiv ja tolmune.
Jutustage lugusid, ma olen kindel, et teil neid on! Siinkohal avaldan lootust, et samateemaline 2015. aastaks valmima pidav dokumentraalfilm suudab nendest staatilistest intervjuukaridest eemale tüürida ning natuke rohkem selle värvilise ja veidra maailma hinge avada.
«Nõukogude lillelapsed: 70ndate psühhedeelne underground»
ERMi näitus kuni 4. septembrini