Kui lugeda apteeker Melchiori lugusid, siis võib-olla oli mul Poirot’ ja Christie suhtes isegi õigus. Nimelt selles, et hea detektiiv peab kuidagi ülejäänud ühiskonnast eristuma, mis ei lase tal muutuda kellegi või millegi suhtes erapoolikuks. Samas võimaldab erapooletus suhelda kõigi ühiskonna kihtidega. Toogem veel näide tänavu taas Tallinna kirjandusfestivali külastava Jason Goodwini Yaşimi lugudest. 19. sajandil tegutsev Yaşim on eunuhh, mis lubab tal liikuda nii sultani haaremis kui ka Istanbuli põhjakihis.
Apteeker eunuhh ei ole, kuid tema iseäralik amet lubab Melchiorilgi keskaegses Tallinnas igal pool liikuda. Melchior on muidugi oma tsunfti esindaja, kuid samas on tema ametivendi linnas vähe (kui üldse). Ühelt poolt suhtleb Melchior kõrgete toomhärradega, teisalt, oma naise Keterlyni kaudu aga eestlaste, põlisrahvaga. Toomhärra kaitse võimaldab tal tungida ka Pirita kloostrisse, kuhu ilmikud naljalt ei pääse.
Ei, ma ei arvanud kägistaja isikut ära. Seda vaatamata asjaolule, et Indrek Hargla järgib nn klassikalise krimiromaani mudelit: mõrvar saab tulla üksnes olemasolevate tegelaste hulgast, mitte kuskilt kaugelt, viimase lahendusena. Neljas Melchiori lugu ongi krimi mõttes selge – kägistaja reedab end ise, kui on kukkunud apteekri seatud lõksu.
Hargla tugevus – ja siin ei ütle ma ilmselt midagi enneolematut – seisneb aga lisaks krimisõlme osavale punumisele ka keskaegse olustiku loomises. Kolmanda ja neljanda Melchiori loo avaldamise vahel leidis aset üks sündmus, mis raputab eesti ühiskonda siiani. See on «Eesti ajaloo» II osa ilmumine, mis heitis kinda senisele kujutelmale Eesti keskajast. Soola rahvuslaste haavadele lisas veel sellele teosele ajaloopreemia andmine.