Vennad Kallased tõid turule esimesed filmivalgustid

Kaur Kallas näitab LED-valgustussüsteemi kompaktsust

FOTO: Liis Treimann

Nad tegidki selle ära! Pärast kolme ja poole aastast ettevalmistust tuli tootmisliinilt esimene partii filmivõtetel kasutatavaid LED-valgustussüsteeme, millega vennad Kaur ja Kaspar Kallas üritavad kanda kinnitada rahvusvahelisel turul, sealhulgas Holly- ja Bollywoodis.

«Tuju on super,» ütles äsja Norrast naasnud Kaur Kallas. Sealne rendifirma Dagslys oli esimene, kes ostis enesele kuus komplekti uhiuut toodet. 20 komplekti jõuab peagi Saksa rendifirmasse Cinegate ja 90 komplekti müügiks on sõlmitud leping Rootsi valgustusfirmaga Stockholm Lighting Company.

Vähe sellest: augustis on vendadel kavas avada ka Los Angelese esindus ja hakata oma valgustussüsteeme müüma Hollywoodis. Seegi pole veel kõik. Kui USAs õnnestub jalg ukse vahele saada, võetakse suund edasi Austraaliasse ja Uus-Meremaale, aga ka Indiasse, sihiks Bollywood.

«Läbilöögi tõenäosus on suur, sest turule sisenemiseks on õige hetk,» ütles Kaur Kallas. Tema sõnul on standardsed prožektorid oma aja ära elanud, LED-tehnoloogias peituvat potentsiaali pole aga tootjad suutnud veel ära kasutada ja välja töötada sellist toodet, mis filmitööstust täielikult rahuldaks.

«LEDe on juba ammu kasutatud, aga mänguasjana. Meie oleme nende seas, kes tahavad mänguasjast teha tõsiseltvõetava töövahendi,» kinnitas ta.

Vendade väljatöötatud LED-süsteemi eelisteks võrreldes konkurentidega on lihtsus, mugavus ja kompaktsus. Standardkomplekt koosneb toiteplokist ja kolmest väikesest kuubikujulisest valgustist, mis moodustavad paneeli. Suurema võimsuse saavutamiseks on neid võimalik laduda üksteise otsa nagu legoklotse.

«Meie trump on see, et meil on filmitegemise taust – me teame täpselt, mida filmitegija võtteplatsil vajab. Teised on rohkem insenerifirmad,» ütles Kallas.

Juba on uue tehnikaga üles võetud ka esimesed linateosed, Austria mängufilmi «Good­bye, Dubai» võtetel katsetati seda edukalt koguni Sahara kõrbes, kus varjus oli 46 soojakraadi. Selle filmi operaatoriks on nimekas Peter Zeitlinger, kes on kaamerasse püüdnud näiteks Werner Herzogi dokumentaalfilmid.

Austrias käivad parasjagu ka lastefilmi «Tom Turbo» (rež Dirk Regel) võtted ja Poolas filmitakse draamat «Elu on nagu see värv» (rež Michal Marczak), nendegi puhul kasutatakse Eestis välja töötatud valgustuslahendust.

Vendade firma Digital Sputnik nime all turustatavaid süsteeme paneb kokku Pärnu ettevõte Oshino Eesti, komponendid ostetakse allhanke korras sisse erinevatest riikidest. Esialgu on plaanis valmistada 30 komplekti kuus, järgmisel aastal juba kuni 150. Ühe komplekti müügihind on umbes 9000 eurot.

Projekti eelarve ületab 1,3 miljonit eurot, rohkem kui 700 000 euroga on seda toetanud Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus. Kui suureks võiks tulevikus kujuneda firma käive, ei julge Kallas ennustada. «Miljonites,» sõnab ta. «Oleneb, kui kiiresti me suudame turule siseneda.»

LED-valgustite peamisteks eelisteks HMI-prožektorite ees on ökonoomsus ja kompaktsus. Kallas on varem Postimehele väitnud, et teoreetiliselt on võimalik LED-valgustuse pealt kokku hoida kuni 50 protsenti.

Tagasi üles