Tammsaare geenius, tema kord abielupiibliks, kord Osvald Spengleri vaimus «Eesti ühiskonna ajaloofilosoofiliseks tõlgenduseks tsivilisatsioonikriitikana» (Elem Treier. Tammsaare ja tema «Tõde ja õigus», Olion 2000, lk 98) sündinud teos on leidnud lavastaja Elmo Nüganeni näol väärilise partneri.
Taas tuleb korrata seda, mida täpselt kakskümmend aastat tagasi ütles Ago-Endrik Kerge dramatiseeringu ja lavastuse «Aeg tulla, aeg minna» kohta Ain Kaalep: «Aastakümnete kogemused näitavad, et ikka on tõeliseks teatrisündmuseks saanud nimelt Tammsaare-dramatiseeringud: ju see vist ongi üks eesti teatrielu iseloomulik omadus» (Edasi, 30. märts 1986). Nii ka nüüd: Nüganeni Tammsaare-lavastus on teatrisündmus.
Otsides Tammsaare teksti, karakterite elavuse ja mahlakuse (mida kirjanik pidas loomingu peamureks) kõrval katarsiseni viivaid põhjusi, leian need olevat Nüganeni totaalse (osadus)teatri kontseptis.
Kõik siin alates mänguruumist, näitlejate individuaalsest meisterlikkusest rolli märgiliste sügavuste edasiandmisel, misanstseenidest ning lõpetades valgustuse, helikujunduse, rekvisiitide ning pisimagi detailiga kõik teenib autori ajastuomase, aga samas üleajalise (igavikulise) sõnumi edasiandmist.
Nüganeni lavastaja-käekirjas olen varemgi märganud kadestamisväärset oskust näha ja võimendada esmapilgul tühistes detailides suuri sümboleid.
Käesolevas lavastuses näiteks 1920-ndate moetantsu tarlstoni «õlakehitused», Indreku loetav Dostojevski romaan «Idioot», Paralepa sõrmusevahetus (iluklotser abielusõrmuse asemele) ja sõrmedega trummeldamine, erootiline tätoveering Kitty Itami seljal, pliiatsite «padrunivöö» kunstnik Mägaril, inimestega «täidetud» garderoob trammi rippuvatel käetugedel jmt.
Muidugi jäänuks see tõenäoliselt üksnes lavastaja kujutlusse, kui talle ei sekundeerinuks oma professionaalse panusega läti kunstnik Andris Freibergs, kostüümimeister Kristine Pasternaka, valguskunstnik Kevin Wyn Jones Suurbritanniast ja helilooja Jaak Jürisson.