John Cage Udo Kasemetsa nahas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Reede õhtul kohtusid siinsed heliloojad Kanadas resideeriva kolleegi Udo Kasemetsa loominguga. Koos NYYD Ensemble’iga mängis tema autoriõhtul klaverit ka pea 87-aastane helilooja ise.

Juba saali sisenemist saatis muusika – 1989. aastal loodud löökpilliteos «Kalenderring», mille struktuuriliseks aluseks on võetud maiade ajaarvamise keeruline süsteem. «Kalenderring» nõudnuks tegelikult rahulikumat süvenemist, paraku läks aga pool teost sagimise tõttu kõrvust mööda. Küll ei jäänud märkamata Vambola Kriguli tundlik esituslaad.

Samuti sai pilk mõnusasti puhata ekraanile projitseeritud Tarmo Pajusaare visuaalidel, mis kujutasid maiade sümboleid.

John Cage’i vari

Katkend oopusest «90+: John Cage’i mälestuskajad» tegi kiire sissevaate Cage’i mõttemaailma. Kõlarist kostis Cage’i rahustav hääl, mis luges «Päevikust» ette kohati väga ühiskonnakriitilisi tekste. Peab tunnistama, et sotsiaalne sõnum oli muusikast tunduvalt mõjusam. Suhteliselt tumedates toonides loeng paistis publikut siiski parasjagu väsitavat – saalist kostis tihti raskeid ohkeid.

Cage’i häälega konkureeris laval seisev Susan Layard, kelle tekst oli tunduvalt raskemini jälgitav. Et Udo Kasemets oli teosesse põiminud tsitaate oma mentori muusikast, võis ära tunda näiteks John Cage’i kurikuulsa pala «4’33» ideed.

Instrumentaalpartiid olid siiski üldjoontes tagaplaanil, klaverist kostvad harmooniad oli kohati suisa heakõlalised, samas kui viiul ja tromboon lisasid toimuvale cage’ilikku vürtsi.

Spetsiaalselt Eesti muusika päevade puhul valmis vanahärral teos pealkirjaga «EMIT: EnergiaMassiInterakT» – veidi pingutatud instrumentaaltehnika demonstratsioon. Teose algus tõotas senisest tihedamat faktuuri, kuid tegelikult osutus otse vastupidiseks.

Energia InterakT

Laval oli tõepoolest suurem koosseis, kuid koloriitsed partiid muutusid üha lakoonilisemaks, eeldades samal ajal suurepärast ansamblitunnetust ja individuaalset kõlapildi tajumist. Sünge meeleolu eri varjundeid tõi kõige dünaamilisemalt esile suur trumm, millel oli kasutatud üsna leidlikke mänguvõtteid.

Vaevalt leidub mõni eesti helilooja, kellele Udo Kasemetsa muusika praegu midagi uut ütleb. Pigem tundub, et Von Krahli teatris leidis aset paar aastakümmet hilinenud ajalootund, mis pakkus tänu mõttelistele paralleelidele Cage’iga saali kogunenutele piisavalt äratundmisrõõmu.

Eesti muusika päevade kontsert

Udo Kasemetsa autoriõhtu

NYYD Ensemble esitas Udo Kasemetsa teoseid

24. märtsil Von Krahli teatris

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles