Reede õhtul kohtusid siinsed heliloojad Kanadas resideeriva kolleegi Udo Kasemetsa loominguga. Koos NYYD Ensembleiga mängis tema autoriõhtul klaverit ka pea 87-aastane helilooja ise.
John Cage Udo Kasemetsa nahas
Juba saali sisenemist saatis muusika 1989. aastal loodud löökpilliteos «Kalenderring», mille struktuuriliseks aluseks on võetud maiade ajaarvamise keeruline süsteem. «Kalenderring» nõudnuks tegelikult rahulikumat süvenemist, paraku läks aga pool teost sagimise tõttu kõrvust mööda. Küll ei jäänud märkamata Vambola Kriguli tundlik esituslaad.
Samuti sai pilk mõnusasti puhata ekraanile projitseeritud Tarmo Pajusaare visuaalidel, mis kujutasid maiade sümboleid.
John Cagei vari
Katkend oopusest «90+: John Cagei mälestuskajad» tegi kiire sissevaate Cagei mõttemaailma. Kõlarist kostis Cagei rahustav hääl, mis luges «Päevikust» ette kohati väga ühiskonnakriitilisi tekste. Peab tunnistama, et sotsiaalne sõnum oli muusikast tunduvalt mõjusam. Suhteliselt tumedates toonides loeng paistis publikut siiski parasjagu väsitavat saalist kostis tihti raskeid ohkeid.
Cagei häälega konkureeris laval seisev Susan Layard, kelle tekst oli tunduvalt raskemini jälgitav. Et Udo Kasemets oli teosesse põiminud tsitaate oma mentori muusikast, võis ära tunda näiteks John Cagei kurikuulsa pala «433» ideed.
Instrumentaalpartiid olid siiski üldjoontes tagaplaanil, klaverist kostvad harmooniad oli kohati suisa heakõlalised, samas kui viiul ja tromboon lisasid toimuvale cageilikku vürtsi.
Spetsiaalselt Eesti muusika päevade puhul valmis vanahärral teos pealkirjaga «EMIT: EnergiaMassiInterakT» veidi pingutatud instrumentaaltehnika demonstratsioon. Teose algus tõotas senisest tihedamat faktuuri, kuid tegelikult osutus otse vastupidiseks.
Energia InterakT
Laval oli tõepoolest suurem koosseis, kuid koloriitsed partiid muutusid üha lakoonilisemaks, eeldades samal ajal suurepärast ansamblitunnetust ja individuaalset kõlapildi tajumist. Sünge meeleolu eri varjundeid tõi kõige dünaamilisemalt esile suur trumm, millel oli kasutatud üsna leidlikke mänguvõtteid.
Vaevalt leidub mõni eesti helilooja, kellele Udo Kasemetsa muusika praegu midagi uut ütleb. Pigem tundub, et Von Krahli teatris leidis aset paar aastakümmet hilinenud ajalootund, mis pakkus tänu mõttelistele paralleelidele Cageiga saali kogunenutele piisavalt äratundmisrõõmu.
Eesti muusika päevade kontsert
Udo Kasemetsa autoriõhtu
NYYD Ensemble esitas Udo Kasemetsa teoseid
24. märtsil Von Krahli teatris