Skip to footer
Saada vihje

Vältevaheldusega kultuuriajalugu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Üks tuntumaid Briti ajaloolasi, Cambridge´i Ülikooli emeriitprofessor Peter Burke.

Kvaliteetsarjas «Ajalugu. Sotsiaalteadused» ilmus Cambridge’i Ülikooli emeriitprofessori Peter Burke’i esseekogumik «Kultuuride kohtumine».

Peter Burke on tänapäeva Briti ajaloolastest tuntumaid: akadeemilistes ringkondades imponeerib ta eruditsiooniga, mõtte- ja kirjutusselgus teeb tema teosed loetuks laiema publiku hulgas (ühest Burke’i peateosest «Itaalia renessanss: kultuur ja ühiskond Itaalias» on kolme aastakümne jooksul ilmunud kümmekond trükki, tõlkeid arvestamata).

Uus kultuuriajalugu

Burke’i erialahuvid puudutavad nii rahva- kui ka kõrgkultuuri: põhiliselt keskendunud varauusaegse Euroopa ajaloole, leidub kirjutiste hulgas ajalookirjutuse historiograafiat, keele ja meedia ajalugu ning teadmiste sotsiaalajalugu käsitlevaid teoseid.

Kõike seda seob suhestumine liikumisega, mida ajalooteaduses on nimetatud «uueks kultuuriajalooks» (new cultu -ral history), mille peamisi esindajaid Peter Burke on.

Uus kultuuriajalugu üritab parandada traditsioonilise kultuuriajaloo vajakajäämisi: ei keskenduta ainult eliidi kultuuriproduktsioonile (kujutav kunst, arhitektuur, kirjandus) ja kõrgkultuurile, vaid hõlmatud on ka rahvakultuur, pöörates erilist tähelepanu nende kahe kokkupuutepunktidele ja dialektilisele suhtele.

Kultuuriajaloo klassikute (Jacob Burckhardt, Johan Huizinga, Norbert Elias) puuduseks peab uus kultuuriajalugu ühiskonna teiste aspektide (majandus, demograafia jt) väljajätmist või liigvähest arvestamist kultuuri üldpildis.

Muutumatu või muutuv

Uue kultuuriajaloo ühisosa (ajaloolased Roger Chartier, Robert Darnton, Lynn Hunt) seisneb pigem traditsioonilisele ajalookirjutusele vastandumises ja kultuuri laiemas, antropoloogilises mõistmises. «Kultuuride kohtumise» tosin esseed iseloomustavad hästi, kuidas ja millega tegeldakse. Esimene ja viimane peatükk annavad teoreetilise ja historiograafilise raamistuse kultuuriajaloo eelkäijatest ja selle klassikalise ning tänapäeva variandi võrdleva analüüsi.

Vahepeale on asetatud juhtumiuuringud põhiliselt 16. ja 17. sajandi Itaaliast – žestide keel, koomika, avalik ja privaatsfäär Genovas. Puudutatakse ka karnevalitraditsiooni Brasiilias ja keskaegsest Euroopast pärit rüütlikultuuri kodustamist Ladina-Ameerikas.

Küsib ja kahtleb

Teemadest nähtub üks uue kultuuriajaloo põhitunnuseid: keskendumine mõistetele ja kontseptsioonidele, mitte niivõrd sündmustele, isikutele, teostele. Leitakse, et nähtused, mida peeti muutumatuteks ja ajaloota objektideks, on kultuurilised konstruktsioonid.

Burke kirjutab, et traditsioonilise ajaloo kuulsusrikaste tegude mäletamise asemel eelistaks ta, et ajaloolased valvaksid ühiskondliku mälu kappidesse peidetud luukeresid, mis toovad esile suurte ja väiksemate teooriate nõrkused.

Igasugune ajalookirjutus on vildakas, tehes valikuid väljajätmiste ja sissevõtmistena. Kuid erinevalt paksudest biograafiaköidetest mineviku olulisemate kurjategijate kohta, mis täidavad enamiku ajaloosektsioonist raamatupoes ega kahtle hetkekski enda esituse objektiivsuses, küsib uus kultuuriajalugu julgelt oma päritolu, eesmärkide ja võimaluste järele.

Peter Burke

Eesti keeles:

• «Ajalugu kui ühiskondlik mälu» (Vikerkaar 10-11/2003); «Kultuuriajaloo ühtsus ja mitmekesisus» (Tuna 4/2004)

Raamat

Peter Burke

«Kultuuride kohtumine. Esseid uuest kultuuriajaloost»

tlk Ainiki Väljataga

Varrak 2006

Kommentaarid
Tagasi üles