Nii hull, nii hirmus, nii jabur – Eesti elu uutes näitemängudes

Raimu Hanson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Martin Algus on pisut kohmetu  – mõni hetk tagasi on ta teada saanud, et võitis näitemänguvõistluse teist      korda järjest.
Martin Algus on pisut kohmetu – mõni hetk tagasi on ta teada saanud, et võitis näitemänguvõistluse teist korda järjest. Foto: Sille Annuk

Tallinlane Martin Algus oli eile Tartus mõni minut pärast näidendivõistluse tulemuste väljakuulutamist pisut kohmetu. Seda tegi temaga teadasaamine võidust. Kuid pikema aja jooksul mõjub säärane edu innustavalt.


Nimelt oli vabakutseline näitleja, tõlkija ja dramaturg Martin Algus ka eelmisel üleriigilisel näidendikirjutamise võistlusel ülimalt edukas. Toona tõi talle näidend «Janu» esikoha jagamise ja «Ise oled» teise koha.

«See on kindlasti väga tugev impulss edaspidiseks,» ütles ta. «Kui ma eelmisel võistlusel võitsin, olin ikka tükk aega eufoorias ja tundsin ennast natuke enesekindlamalt oma edaspidiste mõtete kirjapanemisel.»

Parimad lavale


Eesti Teatri Agentuuri korraldatud võistlusele laekus 68 tööd. Žürii esimehe Toomas Kalli meelest väärivad parimad neist lavastamist ja annavad eesti teatrile palju uut juurde.
Tulemuste teatavakstegemisel eile Tartus Genialistide klubi kohvikus peatus ta korraks ka teemadel, mida võistlusnäidendite kirjutajad on käsitlenud.

«Mulle tundub, et Eesti elu ei ole tegelikult nii hull, nii hirmus, nii jabur, nii õudne, nagu oli seda kirjutatud näidendites,» ütles Kall. «Dramaturgia reeglid seavad muidugi omad nõuded ja piirangud. Asi peab olema huvitavam kui tegelik elu. Nii et ma annan autoritele kõik liialdused andeks.»

Žüriil oli jagada Eesti Kultuurkapitali toetusel Kalli sõnul suur, aga tegelikult väike summa. «Kui oleksime tahtnud, et eranditult kõik 68 osavõtjat saaksid mingi tasu, siis oleks keskmine preemia olnud 1471 krooni,» märkis ta.

Žürii kimbatuses


Kõik siiski preemiat ei saanud. Martin Algus pälvis võidunäidendi «Postmodernsed leibkonnad» eest 40 000 krooni. Teise koha ja 25 000 krooni vääriliseks arvas žürii Siim Nurkliku «Kas ma olen nüüd elus». Kolmanda koha ja 20 000 krooni sai Loone Ots «Libuhundi» eest. Kolm autorit said eripreemiaks igaüks 5000 krooni.

Eesti Teatri Agentuuri juhataja Ott Karulini arvates olid võitlema saadetud näidendid kokkuvõttes üllatavalt head, lausa nii head, et žürii sattus kimbatusse ja valis paremate hulka tervelt 13 näidendit. «Meeldiv oli ka see, et oma töid ei häbene saata vanad kalad, aga samas on võimalus tulla noortel oma esimeste töödega,» lisas ta.

Väljavalitud kuraditosina hulgas on kolm noort kirjutajat (Jaan Aps, Siim Nurklik ja Kaur Riismaa), kes on süüvinud Siret Paju juhtimisel tegutsevas Drakadeemias näidendite kirjutamise saladustesse.

Näidendivõistlus jõudis eile lõpule festivali Draama raames Genialistide klubis. Esikoha võitnud Martin Algusel oli au võtta kohe pärast auhindamist mõneks minutiks sisse koht korrus kõrgemal avatud interaktiivsel näitusel «draamamaa».

Eesti kui draamamaa


Edukas tallinlasest dramaturg ei olnud siiski osa väljapanekust, kuigi «draamamaa» annab võimaluse tutvuda tänapäeva Eesti armastatud näitekirjanikega.

Näitusel saab näha ja kuulata intervjuusid. Neljas toas ja koridoris on ka väheldane puuriit, prügikastist veeloiguna välja voolanud peeglikillud, virnade viisi paberile trükitud näidendeid ja kümneid karpe lavastuste salvestistega – viimaseid on võimalik sealsamas vaadata.
Väljapaneku koostajad Heidi Aadma ja Ott Karulin esindavad Eesti Teatri Agentuuri, mis korraldas ka näidendivõistluse.

«draamamaa» õigekirjavastast väikest D-tähte põhjendas Karulin sellega, et tegemist ei ole millegi suurustlevaga. «Ja see ei ole riiginimi, pigem on liiginimi,» lisas ta. «Eesti on draamamaa, sest meil on võrreldes näiteks Läti ja Leeduga väga palju omamaist dramaturgiat. Meie maa on täis draamat.»

Ühtekokku on Eesti Teatri Agentuur (endise nimega Eesti Näitemänguagentuur) korraldanud üleriigilisi näidendivõistlusi alates aastast 1995 üheksal korral.

Näidendivõistluse auhinnad
1. koht (40 000 krooni) – Martin Algus «Postmodernsed leibkonnad»
2. koht (25 000 krooni) – Siim Nurklik «Kas ma olen nüüd elus»
3. koht (20 000 krooni) – Loone Ots «Libuhunt»
•    Eripreemiad – Raivo Kütt «Brüsseli hull», Andri Luup «Piloot», Lauri Vahtre «See toru seal laes»
•    Äramärgitud – Jaan Aps «Õnnelikud lapsed», Katariina Kabel «Aline ehk Tuled põlevad, aga kedagi pole kodus», Mart Kase «ELU 2.0», Kaido Liiva «Onu Alberto miljonid», Kaur Riismaa «Tulvavesi vaatama», Katrin Ruus «Katel», Enn Vetemaa ja Erki Aule «Ühekäeline bandiit»
Žürii: Toomas Kall, Sven Karja, Liina Pihlak, Anne-Ly Sova, Garmen Tabor, Taago Tubin ja Ingomar Vihmar

Kes on Martin Algus?
•    Sündinud Jõgeval 25. detsembril 1973. aastal. Lõpetanud Viljandi kultuurikolledži 1997. aastal. Aastail 1997–2005 töötanud Ugala teatris näitlejana. Tegutseb vabakutselise tõlkijana ja reklaami alal.
•    Tõlkinud rohkem kui 30 näitemängu. 2005. aastal pälvis tõlketöö eest ka Aleksander Kurtna nimelise tõlkepreemia.
•    2007. aasta näidendivõistlusel jagas esikohta näitemänguga «Janu» ja sai teise koha näitemänguga «Ise oled». «Janu» esietendus Pärnu teatris Endla 2008. aastal, lavastajaks Andres Noormets. Tänavu suvel esietendus Pärispeal veel üks Alguse näitemäng – «Päris pea ehk Kreutzwaldi sõber».
•    Martin Alguse stsenaariumi järgi on lavastatud ka mängufilm «Soovide puu», režissööriks Liina Paakspuu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles