Oleme õnnega koos, et pole pidanud ise selles tankis istuma – selliste, huumoriga pooleks sõnadega võttis Iisraeli sõjafilmi «Liibanon» (pildil) võidu Veneetsia filmifestivalil kokku žürii esimees Ang Lee. Samuel Maozi debüütfilmi võit osutus üksmeelseks – nii erilisena olevat teos, mis käsitleb 1982. aasta Iisraeli sissetungi Liibanoni, Kuldlõvile pretendeerinud 25 teose konkurentsis esile kerkinud.
Veneetsia filmifestivali võidufilm vaatleb sõda tanki sisemusest
«Liibanoni» vaatepunkt on ebatavaline tõesti – nimelt leiab verise, igasuguse pateetika ja pooli valimata filmi tegevus aset 24 tunni jooksul Liibanoni territooriumile tunginud ja seal piiramisrõngasse sattunud Iisraeli tankis, mille nelja meeskonnaliikme ainsaks kontaktiks välisilmaga on masina vaatepilud.
Tanki sisemuses püsib kaamera peaaegu kogu filmi vältel, üritades vaatajasse süstida sedasama klaustrofoobilist hirmu ja paanikat, mis võis vallata neid noori juudi tankiste, kes 1982. aastal olid sunnitud sõtta minema. Üks neist oli ka filmi režissöör ise, kelle kogetul «Liibanon» põhinebki ja kes pühendas Kuldlõvi kõigile neile inimestele, kes tulevad sõjast tagasi elusa ja tervena, kuid jäävad hinges haavatuks.
«See on väga isiklik portree 24 tunnist põrgus – hirmutavalt veenev,» resümeerib ajakiri Screen International. Tegu on juba kolmanda Iisraeli filmiga viimastest aastatest – «Beauforti» ja «Valss Bashiriga» kõrval –, mis käsitlevad 1982. aasta sõda.
Parima režii Hõbelõvi võitis Shirin Neshati film «Naised ilma meesteta» – neli Iraani naist heitlemas elementaarsete õiguste nimel, taustaks 1953. aasta riigipööre, mis tõstis lääneriikide toel võimule diktaatorist šahhi. Žürii eripreemia pälvis Fatih Akini komöödia «Soul Kitchen», parima naisnäitleja tiitli venelanna Ksenija Rappoport («Topelttund», rež Giuseppe Capotondi) ja parima meesnäitleja tiitli Colin Firth («Üksik mees», rež Tom Ford).
Nii «Liibanon» kui «Naised ilma meesteta» ja «Soul Kitchen» kuuluvad ka PÖFFi huvivälja.