Erkki-Sven Tüüri uus plaat kõneleb vastandite keeles

Immo Mihkelson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
CD «Oxymoron» puhul on Erkki-Sven Tüüri (paremal) koostöö olnud kõige tihedam dirigent Olari Eltsiga.
CD «Oxymoron» puhul on Erkki-Sven Tüüri (paremal) koostöö olnud kõige tihedam dirigent Olari Eltsiga. Foto: Peeter Langovits

Täna jõuab Eestis poelettidele Erkki-Sven Tüüri uus plaat ECM märgi all. See Münchenis paiknev väikefirma on paarikümne aasta vältel maailmas suurelt tuntuks teinud Arvo Pärdi loomingu paremiku ning välja andnud kaks plaati Veljo Tormise teostega. Tüürilt on «Oxymoron» neil järjekorras juba neljas plaaditäis tema vastandite muusikat.

ECM ja helilooja

Just «vastandite muusika» peaks olema kõige lihtsam ja ilmekam väljend iseloomustamaks Erkki-Sven Tüüri püüdlusi. Paljud tema teoste pealkirjadest kirjeldavad seesuguseid seisundeid või üleminekuolekuid, tema huvi keskendub enamasti näiliselt erisuguste energiate ühitamisele nõnda, et sellest ei teki mitte hävitav plahvatus, vaid uus teistsugune pulbitsev heli-olek.

Ka «Oxymoron» plaadi ja teose nimena tähistab kahe vastuolulise mõiste kombinatsiooni kõne- ja kirjakeeles. Plaadi ümbrise foto, mille helilooja ise on teinud Hiiumaal, kirjeldab rabava täpsusega niisugust olekute erisust ja ühtsust.

Ühtlasi on «Oxymoron» dirigent Olari Eltsi debüüt ECMis. Ta on kõigi lugude salvestamisel ja esitusel olnud kas ise laval või siis lähedal.

Alates 1996. aastast, mil ECMi märgi all ilmus album «Crystallisatio», kus Tõnu Kaljuste juhatamisel esitasid Tüüri muusikat Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Kammerorkester, on eestlase muusika ja nimi laia ilma muusikaringkondades tuntud.

Eks mingi osa selles ole ka ECMi mainel ja meetoditel, kuidas muusikasõnumit levitada. Plaadifirma omanik ja produtsent Manfred Eicher on rääkinud sellest, et kui salvestatud ja tehasest tulnud plaat on lõpuks tema käte vahel, on tehtud alles vähem kui pool tööst. Muusika tuleb viia inimesteni, neid häälestada, neile kuulamine põnevaks teha, et huvi oleks sama erk kui muusika ise.

Eicheri enda huvi Tüüri muusikalise väljenduse vastu on ilmne. Tutvustamise tööd ja pingutusi teoste võimalikult kõrgetasemeliseks salvestamiseks on olnud palju.

Tüüri plaatidest on kirjutatud hulk artikleid ja nendel leiduvat muusikat kiidetud suurtes laia levikuga väärikates väljaannetes mitmel pool maailmas, neid plaate mängitakse raadios ning kontsertettekannete puhul ei unustata enamasti tunnustavalt mainimata, et tema muusikaga tegeleb peaasjalikult ECM.

Oluline muutus väljenduses

Olgu öeldud, et «Oxymoron»-plaadi muusika ja esitajad on siinsele kontserdikülastajale tuttavad, sest põhiline osa on kanda eesti muusikutel ning salvestusedki on eri aegadel tehtud just siin – Eestis.

Uue plaadi juhatab tasasel kombel sisse Vox Clamantise lauldud «Salve Regina», kus gregooriuse laulu meenutava meloodiaga ristuvad alguses pea märkamatult, seejärel üha pealetükkivamalt uue helikeelega instrumentaalmuusika katked.

Kohati hüperaktiivse marimbakontserdi «Ardor» esitavad teose tellija, portugali löökpillimängija Pedro Carneiro ja

ERSO ning salvestus on tehtud Estonia kontserdisaalis. Helilooja enda sõnul on suur orkester kujunenud tema põhiinstrumendiks, sest võimaldab kõige paremini edasi anda nüansi- ja detailirohket helipilti ning mitmel tasandil toimuvaid erisuunalisi liikumisi.

Viimastel aastatel on Erkki-Sven Tüür tihti maininud oma uut, vektoritel põhinevat kompositsioonimeetodit, mille abiga saab ta tehniliselt täpsemini partituuriks kirjutada kujutluse muusikast ja selle energiate liikumisest ning resonantsidest. Niisuguse tehnika abiga teostatud nimipala «Oxymoron» NYYD Ensemble’i esituses võib pidada tähiseks, millest alates on hakanud toimuma oluline muutus Tüüri muusikalises väljenduses.

Mõned nädalad tagasi lõpetas Erkki-Sven Tüür oma Kuuenda sümfoonia kirjutamise. Mai alguses esitavad selle kahel kontserdil Eestis dirigent Anu Tali ja tema juhitud Põhjamaade Sümfooniaorkester.

Üle hulga aastate on see harukordne võimalus olla tunnistajaks Tüüri uue muusika maailmaesiettekandele Eestis. Enamik tema kirjutatust on tellimused välismaalt, mispärast on ka esiettekanded toimunud mujal.

Uus plaat

«Oxymoron»

Erkki-Sven Tüüri teoseid aastaist 1990–2005

Esitavad NYYD Ensemble, Vox Clamantis, Pedro Carneiro ja ERSO, Leho Karin ja Marrit Gerretz-Traksmann

ECM 2007

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles