Viimane tähendab seda, et kui mõni seni omaenda objektide väljal toimiv mõttesüsteem kandub üle inimese, ühiskonna, kultuuri kogemuseelsele struktuurile või liigendusele ehk Heideggeri sõnul eksistentsiaalidele ning olemismõistmisele, siis on põhjust seda iseloomustada kui eksistentsialistlikku.
Näiteid pole vaja kaugelt otsida. Põhjanaabrid soomlased viljelevad nii eksistentsiaalset esteetikat (Arto Haapala) kui ka eksistentsialistlikku semiootikat (Eero Tarasti).
Tarasti raamatu «Arvot ja merkit» (2004) arvustuses möönab ta kolleeg, samuti semiootik ja eesti keeleski 2001 ilmunud semiootilise romaani «Paiga hing» (teadaolevalt ainus romaan maailmas, mille tegelaste seas esineb Juri Lotman) autor Henri Broms, et soome semiootikud on «selles vallas omapärased, otsides semiootikast igaveste väärtuste lahendusi küsimusele «Mis on olemasolemine?»» (Synteesi, 2004, nr 4, lk 103).
«Hirm ja segadus», kuigi alapealkirjas viitega Juri Lotmani pärisalale, kultuurisemiootikale, milles ta on olnud nii teerajaja kui ka koolkonna looja, toob esile just kultuuri eksistentsiaalsed (juhuse ja seaduspärasuse, kaose ja korra, teadvustatu ja teadvustamatu, valiku, transtsendentsuse, hirmu, hüsteeria jms) aspektid.
Õieti nende semantilised avaldised. Vaikimisi näib sellele osutavat ka raamatu koostaja Mihhail Lotman, nähes sümptomaatilise pealkirjaga («Hirm ja segadus: irratsionaalse semioosi poole») järelsõnas oma isa kahes loomingulises kriisis sündinud tekste kui taotlust tabada semiootiliste protsesside immanentseid seaduspärasusi, mis nii või teisiti viivad kokkupuutesse transtsendentse ja irratsionaalsega.
Tuleb nõustuda kommentaatoriga, et «avava teadlasena» on Juri Lotman olnud irratsionaalse semioosi analüüsiski avastaja: irratsionaalsuse (ja ühtlasi sellega kaasneva hirmu) allikad ei pruugi asuda mõistuse puudulikkuses, vaid, paradoksaalsel kombel, mõistuse areng ise sünnitab irratsionaalsust. Progressi kaasnähe on määramatuse ja haavatavuse kasv.