Katil on oma ja mehel oma programm. Ühel lapsed, kirjandus & suhted ja rannamaja, teisel kirjastus, sisemaa kodu, seilamine ja ohvitserilaagrid ning siredad piigad, kes kõik tahavad teada, milline see kunagi «abielu müügiks» reklaamit mees tegelikult ka on.
Autor kirjutab, et mõne naise tublidust ja hinnalist olemust märkavad ja tunnustavad teised naised, mitte oma mees. Tema on liig ametis oma mängude ja enesehaletsemisega (lk 207). Aga ka laste kooli ja lasteaeda vedamisega nii lähedalt kui kaugelt. Üks noor daam ütles kõike seda lugedes: «Jumal, kui hea mees tal ikka on.»
Kas Kati teeb mehele liiga? Kui jätta kõrvale see eriline kirjaniku revan, siis kui võrdsele partnerile mitte. Kui perekonnapeale küll, aga selleks pole Kati kõrval võimalik kvalifitseeruda.
Irooniliselt võiks raamatu kokku võtta ka sõnadega: teadagi on naistel omad vead, meestel on aga ainult kolm viga: kõik, mis nad teevad, kõik, mis nad ütlevad ja kõik, mis nad ütlemata jätavad.
Ainult üks kuu, aga tõeline traditsioonilise tugeva eesti naise epopöa. Kuis selle eesti naise arhetüübiga oligi alates Raja Teelest kuni Kõrboja Annani? Eesti naine kui peremees. Nii kummardust kui kaastunnet vääriv. Kati nimetab end isegi oma mehe laste isaks. «Mis meelel, see keelel. Ema nimetab end isaks alateadvuse vigurite tõttu.»
A propos: Kaplinski «Seesama jõgi» on siirusastmelt pea samal tasandil, kuid Kaplinski on paradoksaalselt palju infantiilsem, isegi puudutades üht intrigeerivamat probleemi eesti kultuuriloos mis on Uku Masing ja naised. Teiseks ühendab mõlemat raamatut igavene reetmise ja uussünni teema.
Küpse mehe pihtimus noore poeedina ja küpse naise pihtimus viienda lapse ema, naise ja loojana kummaliselt täiendavad teineteist, avades meheks- ja naiseksolemise saladusi.
Kui sa nad valid selle suve raamatuteks ei pea sa pettuma. Aga alustama peaks Katiga.
Ja à la James Bond: Shaken, not stirred!
Kirjastus Ühinenud Ajakirjad