Viljandi kitarrifestival tõi sügisesse häid emotsioone

, Viljandi Kultuuriakadeemia džässitudeng
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiinlannat Lan Weiweid peetakse üheks maailma parimaks pipamängijaks.
Hiinlannat Lan Weiweid peetakse üheks maailma parimaks pipamängijaks. Foto: Urmas Volmer

Esmapilgul võib olla keeruline leida ühist nimetajat hiina traditsioonilisele rahvamuusika instrumendile pipale, Riho Sibulale, ambient-atmosfääriga kirikukontserdile ja rootsi päritolu, mustlasdžässi mängival kitarrivirtuoosile. Ühine nimetaja on loomulikult olemas.



Vastus, et tegemist muusikaga, oleks liiga ebamäärane. Teist korda toimunud Viljandi improvisatsioonilise kitarrifestivali kava sirvides võib leida kõik eespool mainitu. Ja mitte ainult.

Viljandi improvisatsioonilise kitarri festival septembri viimasel nädalal on eesmärgiks seadnud edendada improvisatsioonilist ja stiiliülest kitarrimängu. Sellega seoses kuuluvad festivali juurde peale laia ja mitmekülgse esinejate spektri veel kitarritudengitele mõeldud meistrikursused ja jam-session’id.

Selle aasta festivali peaesinejad olid Paul Bollenback ja rootsi päritolu Andreas Öberg.
New Yorgist pärit Paul Bollenback astus festivalil üles Raul Sööt Quartetiga, kuhu kuulusid veel Kaspars Grigalis Lätist (trummid), Mihkel Mälgand (kontrabass) ja Jürmo Eespere (klahvpillid). Esitusele tulid valdavalt Bollenbacki ja Söödi originaalpalad. Bollenback, kelle mängustiili määratlus võiks olla post-bop, mõjus laval virtuoosselt, energiliselt.

Tema emotsionaalne ja heatujuline kitarrimäng moodustas hea sümbioosi Söödi tenorsaksofoni sügavamõttelise ja sisutiheda improvisatsioonilise tekstiga. Söödi ja Bollenbacki loomingu ja improvisatsioonilise keele erinevuste tõttu oli ligi kahetunnine kontsert väga mitmekesine ja huvitav.

Rootsist pärit Andreas Öberg on vaatamata suhtelisele noorusele jõudnud avaldada juba neli sooloplaati ja teinud koostööd selliste suurnimedega nagu Les Paul, Eros Ramazzotti, Toots Thielemans, Biréli Lagrène ja Richard Galliano.

Viljandi kitarrifestivalil astus Öberg üles kavaga, kus lisaks standarditele ja paarile omaloomingulisele loole olid esindatud mõned varasemate koostööpartnerite loomingunäited. Koosluse helikeelt ja stiili võiks määratleda vana kooli džässi, mainstream’i kuuluvaks. Öbergi tõepoolest virtuoosse ja kiire pillimängu kõrval pälvis tähelepanu talle täiesti vääriline lavapartner Marian Petrescu klaveril, kelle pillikäsitsus näis olevat tugevalt mõjutatud Oscar Petersonist.

Tähelepanuväärne kooslus kitarrikasutusest džässimaastikul oli kindlasti ka Agan-Viinikainen Quartet. Suur osa esitatavast pärines Agana äsja ilmunud plaadilt «The Pictures». Kahe kitarri dialoog oli väga soe ja üksteisega arvestav. Peale eriliselt heade kitarristide – nii mängu kui inimliku soojuse edasiandjate – ei saa ma jätta mainimata rütmigrupi head tööd. Eriti energiliselt, kuid samas paindlikult mõjus Mika Kallio trummikäsitsus.

Viljandi kitarrifestival on seadnud eemärgiks pöörata igal aastal tähelepanu mõnele kitarri sugulaspillile. Sellel aastal oli selleks pipa (hiina lauto). Reedel Jaani kirikus oma kavaga üles astunud  Lan Weiweid peetakse üheks parimaks pipamängijaks maailmas ja tema pillikäsitsus oli tõesti meisterlik.

Sageli pentatoonilisel helilaadil põhineva, väga dünaamilise etteastega tutvustas Lan Weiwei siinsele publikule traditsioonilist hiina muusikat ja selle tugevat seotust programmilise osaga, mis koosneb sümbolitest, pärimustest ja legendidest.

Festivali esinejate seas oli mõistagi veel palju tähelepanu väärivaid artiste. Väga mõjus, huvitav ja kitarri kasutusvõimaluste paletti rikastav etteaste oli ambient-duol UMA (Robert Jürjendal ja Aleksei Saks), kellega oli kirikukontserdiks liitunud löökriistamängija Andi Pupato Šveitsist. Äärmisel energilisena mõjusid funk-free-jazz­rock-trio Dynamite Vikings (erilised tänud trummar Karsten Mathiesenile).

Meeleolukad olid ka huvitavate kõlavärvide ja rütmika lahendustega Viljandi Guitar Trio, Riho Sibul Electric Trio koos Andres Põldrooga ning Andre Maakeri intiimne kammersoolokontsert Viljandi nukuteatris.

Festivalil osalenud Eesti, Soome ja Läti kitarritudengitele olid ürituse väga tähtsaks osaks jam-session’id ja töötoad, kus Teemu Viinikainen, Paul Bollenback, Andreas Öberg ja Tiit Paulus jagasid pillimänguteadmisi ja -oskusi. MTÜ Viljandi Kitarrifestival annab igal aastal välja Tiit Pauluse nimelise noore kitarrimängija preemia, mille seekord võitis Erki Pärnoja.

Viljandi improvisatsioonilise kitarri festivali näol on tegemist üritusega, mis näib olevat leidnud enda koha kitarri- ja improvisatsioonilise muusika austajate seas. On eriti tänuväärne, et festival leiab aset sellise looduse ja erilise auraga kontserdipaikades, nagu seda on Viljandis.

Jõudu ja edu korraldajatele järgmistel aastatel!

Festival
Viljandi kitarrifestival 2009

Esinesid Paul Bollenback (USA), Andreas Öberg (Rootsi), Lan Weiwei (Hiina)
Pärimusmuusika aidas, Jaani kirikus ja nukuteatris
22.–26. septembrini

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles